Gisterenavond was in het Gemeentemusem de opening voor de kunstenaars (en mij) die uiteindelijk door alle juryrondes heen waren gekomen. Deze kunstenaars waren verantwoordelijk voor de 250 werken die nu daar hangen. Zij zijn de gelukkigen van de bijna 5.000 inzendingen die uiteindelijk met hun werk (of soms zelfs werken) in het museum hangen.
Opvallend is dat het veelal vrouwelijke en vooral oudere kunstenaars zijn. Ik voelde mij nogal jong tussen al die kunstenaars. Blijkbaar toch een hoop mensen die later begonnen zijn of na de academie nooit zijn doorgebroken of doorgegaan. Van veel kunstenaressen zal het toch iets te maken gehad hebben met kinderen opvoeden.
Wat levert zo’n tentoonstelling nu eigenlijk op? Hoe is het niveau? Daar valt veel over te zeggen, het werk is uitgekozen puur op basis van het werk en zonder naambordje. Dat lijkt vooral te resulteren in veel fotografie en figuratief schilderwerk. Opmerkelijk is ook de toegankelijkheid van de werken, weinig echt radicale werken. Geen rauwe werken. Veel werk ‘doet denken aan …’. Ook zit er werk tussen dat echt te kitscherig is of gewoon echt scherpte mist in het beeld. Dat kunnen we de jury natuurlijk niet kwalijk nemen, in 15 seconden moest bepaald worden of deze door mochten naar de kernjury en deze moesten nog in korte tijd uit honderden werken kiezen. Eigenlijk niet te doen. Dus dat er zo nu en dan een matig werk te vinden is op de expositie is begrijpelijk.
Toch betekent dat niet dat er geen fris werk te zien is, integendeel. Er zit echt een hoop supergoed werk tussen. Het is niet altijd allemaal even spannend maar het is er wel degelijk. Hulde voor de jury ook dat er erg breed is gekeken, qua inhoud is er geen lijn te trekken in het soort werk. Ook vallen de salonpresentaties me enorm mee, het werkt allemaal goed samen. Werken die iets meer ruimte nodig hebben, krijgen dat ook. En zoals gezegd zijn er echte onbekende pareltjes te vinden van kunstenaars waarvan ik graag meer zou zien. Persoonlijk ben ik fan van het TL-object aan de wand en ben ik benieuwd wat er nog meer mogelijk is.
De enige vraag die mij nog rest is of het volgend jaar nog beter wordt dan dit jaar?
En hier dus een beeldverslag van werk dat er te zien is.
Tot zover, volgend jaar weer!
“gewoon echt scherpte mist in het beeld. ”
zou t ms niet zo kunnen zijn dat er bewust niet scherp geschilderd word ?
en zou dat ms iets te maken kunnen hebben met dat onze wereld steeds waziger geworden is ?
@Leo,
Met scherpte missen in het beeld doel ik niet op het wel of niet scherp zijn van een foto of een schilderij maar de scherpte van de intentionele ambacht. Hoe bewust is het beeld van zichzelf, zijn er toevalligheden en zo ja, ondersteunen die het werk of zijn het ongelukjes of worden er vooral veel foefjes gebruikt. Dus als er bewust niet scherp geschilderd zou zijn is dat wel in een ‘scherp’ beeld kunnen resulteren. Ik hoop dat mijn tekst nu iets inzichtelijker is? Anders stel gerust vragen.
En of onze wereld steeds waziger wordt, geen idee…
Ik denk dat je bij die laatste ‘Wouter Nijland’ bedoelt? Verderest: leuk hoor! Ik ga dit weekend (eindelijk) kijken!
@Lisa,
Zou kunnen, jij hebt de catalogus inmiddels met alle namen ;).
Veel plezier in Den Haag!
@Niek: Waar ‘Sandra Kruisbring – Sporen’ staat, moet Hessel Miedema -Pastel V staan. De infobordjes waren niet altijd even logisch naast het werk geplaatst.
Vond het jammer dat ze niet bekeken hebben hoeveel ‘amateurs’ er met hun werk hingen. Ben ik best benieuwd naar. Want het is meer een wedstrijd voor de jury of ze zonder context werk goed kunnen beoordelen.
@Aimee,
Dankje voor de correctie, heb ik direct aangepast. Mooi werk dat van jou trouwens.
@Niek,
Thanx.
Hierbij een link naar mn blog waarop ik terugblik geef op zomerexpo.
Daarin ook nog mijn reactie met een link naar dit artikel over je opmerking dat kunstenaressen die iets met kinderen te maken zouden hebben gehad. Sandra Smallenburg beweerde ook zoiets in artikel NRC op 9 juli. Kon het niet laten te reageren omdat het me verbaast. Ik heb geen kinderen of kinderwens by the way;)
de link: http://www.aterburg.nl/blog.htm
@Aimée,
Ik ben het met je eens dat de meerderheid vrouwen opvallend is. En inderdaad, niet bij allemaal zal het te maken hebben met kinderen. Misschien is het zelfs een totale misvatting. Toch kan het haast niet anders dan dat we daar toch een oorzaak voor moeten vinden. Waarom zijn vrouwen over het algemeen minder goed vertegenwoordigd in de kunst terwijl er meer afstuderen?
En wat zijn de gevolgen dat er meer vrouwen in de kunst actief zijn?
@Niek: het was me niet eens opgevallen dat de meerderheid vrouw is. De commentaren in recensies vielen me op. Iemand zal toch eens aan de organisatie moeten vragen hoe de verdeling ligt… hint hint…Maar ze hebben ook niet bijgehouden wie zich amateur of prof noemt van de 4750 inschrijvingen.
Het was toen ik afstudeerde in ’94 een feit dat 70 % van de kunstacademies/conservatoria vrouw was en dat 70% van kunstenaars/muzikanten/componisten etc met een goede carriere man was. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, ik hoop van niet.
Het is wel een feit dat NL niet zo geemancipeerd is, als ze denkt dat ze is. We lopen in alle branches achter wat vertegenwoordiging betreft van vrouwen. Ik vermoed een glazen plafond wegens mannebolwerk. In scandinavie hebben ze vanwege dit probleem een wet dat zoveel % van bestuur van bedrijven (dat weet ik niet meer) vrouw moet zijn. Daar is veel ophef over geweest maar inmiddels is iedereen gewend en werpt het zijn vruchten af in efficienter management.
Een goede vraag wat de gevolgen zijn dat er meer vrouwen in de kunst actief zijn.
Wat zijn de gevolgen dat er te weinig vrouwen in het kunstcircuit leidinggevende funkties hebben. Of is dat niet meer zo.
Wie is de deskundige op dit gebied, wie heeft hier onderzoek naar gedaan?
Zijdelings: bij de expo in CBK Amsterdam zei een collega over mijn werk:”ik dacht dat het door een man was geschilderd”.
Als het nog steeds zo is dat met een goed concept en goede techniek mensen aannemen dat het door een man gemaakt is, is iets ernstig fout in NL.
Voor zomerexpo blijft het een feit dat de jury niet kon zien of het door man of vrouw was gemaakt. Er schijnen meer vrouwen voor Den Haag te zijn geselecteerd. Wil dat zeggen dat doorgaans, als namen bekend zijn, er normaliter meer mannen worden geselecteerd? En als dat zo is, dat niemand dat opvalt of afwijkend vindt?
Kortom, ik vermoed steeds dat ongeemancipeerd gedrag de oorzaak is van dit soort feiten.
Zouden vrouwen in de kunst zelf hun werk als minder kwalitatief ervaren vergeleken met mannen?
@Aimee, Niets aan toe te voegen. Ik kan me niet indenken dat daar geen onderzoek naar gedaan is.
Er waren meer vrouwelijke deelnemers dan mannelijke meen ik me te herinneren. En ook dat zou eens uitgezocht mogen worden van hoe en waarom.