Je kunt geen tekst over zijn werk openslaan of het bekende pop-art riedeltje komt voorbij. Hij was degene die twee jaar naar de VS ging en daar Andy Warhol, Rauschenberg en vele andere iconen ontmoette en door hen liet inspireren. Van Amen bracht pop-art naar Nederland.
De invloed van pop-art is op het Europese vasteland beperkt gebleven. De Amerikaans-Britse stroming had wel invloed op de Nieuwe Realisten, Nieuwe Visie en eenlingen zoals Daan van Golden. Het grote verschil van deze Europeanen tegenover de Amerikanen en Britten is dat het niet nadrukkelijk uitgaat van de consumptiemaatschappij of een kritiek daarop.
Ook Woody van Amen (1936) keert al vrij snel de beginselen van pop-art de rug toe met zijn manifest ‘De Nieuwe Romantiek’ waarbij hij juist een pleidooi doet voor de poëtische kracht van kunst. De daadwerkelijke pop-periode in zijn werk was dus maar betrekkelijk en al snel ligt de focus meer op spirituele belevenissen en het reizen.
De recente werken van Van Amen maken gebruik van herkenbare thema’s die hij veelvuldig herhaald. De stier en het bekende geometrische figuur dat hij al vaker gebruikt heeft. Daarnaast doen ook nieuwe objecten hun intrede, zoals een strijkplank. Hoezeer de voorstellingen ook herhaald worden, de beelden blijven stuk voor stuk fris. De nonchalante manier van schilderen zal daar zeker aan bijgedragen hebben. Van Amen zul je niet betrappen op doorwerkte details, hij schildert juist heel zakelijk. Je ziet dat het allemaal heel efficiënt is neergezet, aan schilderkunstige gelaagdheid heeft hij geen boodschap. En daar zit hem de kwaliteit ook niet in, het is de picturale gelaagdheid. Hoe kleuren en objecten op elkaar reageren, daar gaat het om. Het is allemaal niet direct in taal te bevatten, het beeld rijkt verder…
Het werk van Woody van Amen is helaas niet meer te zien bij Zerp, ik lag achter op schema.
Laat een reactie achter;