Wie een omelet wil moet eerst wat eieren breken. Destructie is een voorwaarde voor schepping. Maar die destructie is nooit een totale vernietiging, altijd is er sprake van een tranformatie. Die eieren verdwijnen niet in een zwart gat, ze veranderen in een omelet. Het spreekt voor zich dat kunstenaars bij uitstek degenen zijn die van eieren een goede omelet proberen te maken. Uit spreekwoordelijke nietsigheden onstaan kunstwerken die hun materiele waarde ver overstijgen.
Distortion overzicht
En als er één kunstenaar is die weet van niets iets te maken is het wel Loek Grootjans (1955) wiens werk hoofdzakelijk uit stof en andere restanten bestaat.
Hij stelde de tentoonstelling Distortion samen met een indrukwekkende lijst deelnemers, niet alleen enkele grote namen, maar ook jonge kunstenaars en oude bekenden en minder bekenden. De werken handelen allemaal om die creatie uit de vernietiging, en de vervoming die daar tussen zit. Soms is dat wat letterlijk vertaald, in andere gevallen is dat stukken minder voor de hand liggend. Het geheel is een verrassende verzameling werken.
Hier een beeldverslag van wat er zoal te zien is.
Charlotte Besuyen – Oblong – 377x229cm Tekening op papier
Florette Dijkstra – De Laatste Kamer van Vincent van Gogh & De Laatste Kamer van Vincent van Gogh (negatief) – beiden 50x50cm Potlood tekening op papier en piezoprint op papier
Hans Overvliet – Distant Suffering III (May 18 2012, july 31 2014, april 5 2016) – Video met geluid en twee keramische schalen
Herman van Ingelgem – Het Strijkijzer – Papieren hoeken
Joseph Beuys – Der Motor (Zwei Telle) – 29x40cm, Krantenpapier, olieverf en vlek
Joseph Beuys – Das Loch – 30x21cm, Boter, bijenwas en hout
Joseph Beuys – Staumotor – 21x30cm, Verf en potlood op papier
Lee Kit – Hand-painted cloth used to cleaning window – 24x19cm & 57x40cm Glas, hout, textiel en papier
Leo Copers – Installatie om een flikkerende gloeilamp af te schieten boven Milaan – 300x500x40cm Wilgenhout, beton, ijzer, gloeilamp en gemengde materialen
Luc Tuymans – Camouflage – Olieverf op doek
Marjan Teeuwen – Verwoest Huis Gaza III – 40x73cm Inkjetprint op dibond
Mon – Sun – Jonathan Horowitz – 120minuten loop, Videosculptuur met één kanaal
Peter Downsbrough – MAAR, wallpiece (in a corner) – 188x300cm, Zelfklevende letters en plakband
Rosemarie Trockel – Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) – 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier
Rosemarie Trockel – Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) – 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier
Roxy Paine – Zonder Titel – 43x50cm Balpen op papier
Sanne Vaassen – National Anthems of the World – Papier
Suchan Knoshita – Staubstelle – Installatie, mixed media
Teun Welten – A lote like advertisement – RVS, sticker met marmermotief, EPS blokken, hangend stalen frame met contourvorm
Thomas Swinkels – Untitled (Give it to me) – 40x40x75cm, Metaal, polyester plamuur, vuiniszakken rol
Thomas Swinkels – Leave your shit outside – 70x40x70cm, Metaal, polyester plamuur, krat, ducktape
Wolf Vostell – De-collage video-films (Diverse) – Videos
Deze tentoonstelling is nog tot en met 25 maart te bezoeken bij de Willem Twee te Den Bosch (steenworp afstand van het Centraal Station)
Gerelateerd
Wat een mooi stuk, treffend en goed gekeken!
Vol verwachting naar de Willem Twee gefietst, geantoesiastmeerd door de “Flyer”??
Curator Loek Grootjans heeft/geeft een explicatie terplekke en pretendeerd van
NIETS IETS TE MAKEN.
In mijn beleving heeft hij er niets van gemaakt.
kortom een “waardeloos” gebeuren.
DEDOODINDEPOTVOORDEW2.
n m vr gr
@Ph Bras,
Jammer dat je het niets vond, maar als je geënthousiasmeerd raakte door de flyer en de line-up die daar op stond lijkt het me onmogelijk om dan zo teleurgesteld de W2 te verlaten.