Ik ben met betrekking tot vrouwen die iets met textiel doen enorm bevooroordeeld. Naar mijn mening is het meestal typisch vrouwenwerk wat niet veel verder komt dan huisvlijt. Zelden levert het daadwerkelijk een beeld op dat los komt van haar materiële en formele verschijning. Wil het wel binnen komen als beeld zijn het toch vaak omdat er bekende methodes gebruikt zijn om het wel over te laten komen. Denk aan methodes als door dingen heel groot te maken.
Toen ik afgelopen week de galerie binnen wandelde en vooral borduurwerkjes zag was ik al bijna direct naar buiten gelopen, weer zo’n vrouwenkunstnijverheidgebeuren. Maar omdat je er dan toch bent, toch even zien hoe typisch vrouwenkunstnijverheid het is.
Dat bleek tegen te vallen, met name de patronen weten los te komen van het feit dat het met naald en draad gedaan is. Sterker nog, het weet juist daarom te overtuigen. Het zichtbaar maken van hoe patronen op elkaar inwerken verplicht het zichtbaar maken van hoe die patronen werken. Dat kan natuurlijk perfect met naald en draad. Door het formaat daarnaast nog eens bescheiden te houden wordt die kwaliteit nog eens extra zichtbaar. Niet alleen zie je alle steken, je ziet ook de losse stukjes garen hangen waardoor het fysieke en het picturale in elkaar overlopen.
Het kan dus wel, kunstnijverheid dat echt een beeld op levert.
Het werk van Hinke Schreuders is nog tot en met 12 oktober te zien bij de Wetering Galerie te Amsterdam.
Als je iets met garen en stof doet, is het een eeuwige strijd tegen al die tenenkrommende woorden 🙂 Een uitspraak die ik vaak doe: ik ben geen textielkunstenares, ik ben een kunstenaar die met textiel werkt. Op de kunstacademie werd me geleerd: het maakt niet waarmee je iets zegt, maar wat je zegt. Het verbaast me dat de vooroordelen nog bestaan. Als heb ik een soortgelijk vooroordeel bij bijvoorbeeld videokunst.
Ben wel benieuwd trouwens of je hetzelfde kunstnijverheidsidee hebt bij bijvoorbeeld het houtwerk van Ron van der Ende, of de keramiek van zeg Anne Wenzel. Allemaal ambachtelijke of (huisvlijt)technieken die in kunst worden toegepast.
@Hinke,
Goede vraag mbt Ron of Anne. Ik denk dat het materiaal daar minder vaak als argument is gebruikt als een apart discours (wat wel bij fotografie, (veel) videokunst, design en textiel aan de orde is). Ik houdt ook niet van schilderkunst om het schilderen.
Hup hup hinke! En mannenambacht met stoere verf of steen.