Het is al even geleden, maar toch plaats ik hier nog een beeldverslag van Vouch dat in Loods6 plaats vond. Het is een grote groepspresentatie die onder de noemer van een kunstbeurs deze samen organiseren maar dan zonder de gebruikelijke galeriehouders. In plaats daarvan zijn de kunstenaars hier elkaars galeriehouder. In feite wordt dus enkel de galeriehouder omzeild en is iedere verkoop voor niet één, maar met een beetje geluk ook een andere kunstenaar financieel aantrekkelijk. Elkaar steunen en verkopen dus. Dan moet je een lading goede kunstenaars hebben die een breed netwerk hebben en dat netwerk in Amsterdam kunnen uitnodigen om niet alleen werk van henzelf te kopen, maar ook van anderen. Voor elkaar in kunnen staan is in dit geval praktisch maar ook symbolisch interessant. Want waarvoor is die galeriehouder dan nu eigenlijk nog nodig?
De deelnemende kunstenaars zijn al een flink aantal jaren bezig (de minimum leeftijd is 35 jaar, waar veel voor te zeggen valt) en een aantal geniet een brede zichtbaarheid met museale presentaties en enkele nationaal opererende galeries. Maar ook zijn er aantal kunstenaars die onder aan het kunstcircuit bengelen en minder zichtbaar zijn. Wat dat betreft is het initiatief als kunstbeurs geslaagd want er valt nog genoeg te ontdekken.
Maar toch, echt boeien wil het allemaal niet. Het is fijn om nieuw werk te ontdekken, van zowel reeds bekende kunstenaars als kunstenaars die je nog niet kent. Maar ik betwijfel ten zeerste of dit nu zoveel eer aan het werk doet. Ja, kunstenaars moeten ook geld verdienen, maar een gewone kunstbeurs is al niet ideaal om het werk met recht te tonen. Ik krijg de indruk dat deze zeer onsamenhangende groepspresentatie eigenlijk nog veel minder sterk is want onderlinge samenhang is er niet. De volle salonpresentatie is niet bepaald stimulerend om grip te krijgen op de praktijk van de kunstenaar. Wat dat betreft lost Unfair (die ooit op dezelfde locatie begon) het beter op; compacte solopresentaties waarin kunstenaars het werk zelf presenteren en zodoende een statement kunnen maken. Dan heb je als koper tenminste ook echt een idee wat je in huis haalt.
Ik ben benieuwd of er een volgende editie plaats gaat vinden en welke lessen er uit deze editie getrokken worden. Misschien heb ik het helemaal mis en werkt deze presentatievorm commercieel juist heel goed.
Hier volgt een beeldverslag van een aantal werken die om diverse redenen opvielen.
die onbekende lijkt mij een Mirka Farabegoli
verder fijn verslag, kon er zelf niet naar toe 🙂
Precies!