Hoe vaak maak je het mee dat je ook de achterkant een schilderij kunt bekijken? Voor ons schilders zegt de achterkant van een doek soms net zo veel als de voorkant. Hoe is het opgespannen, hoe is het doek behandeld en ook hoe het spieraam in elkaar zit. Voor historici en curatoren is het de moeite waard omdat daar vaak informatie op staat en tegenwoordig ook niet onbelangrijk, wat de boven en onderkant is. Verder is er ook vaak aan af te lezen waar het doek zoal al eens geweest is en aan de hand van het hout kan er gedateerd worden. Oftewel, die achterkant is best relevant.
Helaas zijn die doorgaans niet te zien. Best jammer. Dat moet ook Philippe Gronon gedacht hebben. Die heeft een flinke stapel, bekende en minder bekende, schilderijen van de achterkant gefotografeerd. Niet de minste namen als Picasso, Picabia en On Kawara komen voorbij.
(Ook een mooi moment om de 200-ste post te vieren, eentje die ook echt weer over de vraag wat nu dat schilderij kan zijn gaat.)
Verso - Marc Chagall - Les amoureux en gris - 90x70cm
Verso - Francis Picabia - Printemps -135x108cm
Verso - Fernand Léger - Les toits de Paris - 90x70cm
Verso - Bram van Velde - Zonder Titel - 130x109cm
Verso - Amadeo Modigliani - Maternité - 152x103cm
Verso - Pablo Picasso - Tête de jeune fille- 85x67cm
Verso - Amedeo Modigliani - Moïse Kisling - 105x69cm
Verso - Niki de Saint Phalle - Old master, Séance galerie J - 132x112cm
Verso - Raymond Hains - Zonder Titel - 112x190cm
Verso - On Kawara - Toady, Serie nr7 - 132x112cm
Verso - Bernad Venet - Relief, Carton rouge Médoc - 132x112cm
Verso - Berthe Morisot - Le Calvaire - 80x80cm
Verso - Henri Rouard - Massif de fleurs - 60x70cm
Verso - Eugène Delacroix - Etude pour chevaux se battant dans une écurie - 55x65cm
Verso - John Constable - La route du village - 46x41cm
Verso - Henri Rouard - La lecture - 55x47cm
Verso - Henri Rouard - Paysage - 41x34cm
Verso - Ernest Rouard - La Victoria - 70x60cm
Verso - Anoniem - Le Coq - 40x33cm
Verso - Anoniem - Portrait - 42x36cm
Verso - Anoniem - Paysage - 72x62cm
Gerelateerd
Laatst was er in het Van Abbemuseum een schilderij in een doorkijk in een wand geplaatst. Zo kon ook de achterkant van het schilderij bekeken worden. Als ik het juist heb ging het over de Poolse kunstenaar Andrzej Wróblewski (1927- 1957) die uit bittere armoede en noodzaak het doek aan weerszijden had beschilderd – kan het desbetreffende schilderij niet vinden op internet. Ook daarom kan de achterkant van een schilderij een interessant gegeven zijn!
@Jordy,
Even vragen bij van Abbe, ga ik achteraan komende week.