In het van Abbemuseum is op dit moment onder andere een solo te zien van Dick Verdult (1954). Hij is een kunstenaar die uit Eindhoven komt en met name bekend is in Latijns-Amerika en Japan. Hij is in zijn jeugd de hele wereld rondgereisd en dat is te merken aan zijn werk, dat een typisch Latijns-Amerikaanse sfeer heeft. Maar in Nederland heeft zijn werk nooit echt door weten te breken. In Eindhoven is hij wel bekend, mede via het Instituut voor Betaalbare Waanzin. Dus heeft het van Abbemuseum hem een solo gegeven.
In het Abbe heeft hij flink de ruimte gekregen, bijna een hele verdieping. Het is geen klassiek retrospectief met een hoop bekende werken maar vooral een hoop nieuw materiaal. Althans, als ik de begeleidende teksten mag geloven. Verdult maakt het niet makkelijk, zijn werk is niet heel toegankelijk. Niet omdat het zo conceptueel is, maar juist omdat het alle kanten op lijkt te gaan. In het persbericht zeggen ze daar het volgende over;
In zijn werk verheft hij daarbij de verwarring tot normaliteit. Betekenis geven is in de ogen van Verdult hetzelfde als “voorbij gaan aan dat wat ook klopt.” Zijn kijk op de werkelijkheid, eclectisch en doorspekt met een specifieke humor, nodigt uit tot een nieuw begrip van onze globale identiteit. Het vormt een speelse en scherpe aanvulling op het hedendaagse maatschappelijke debat. Zijn werk is eerder documentair dan fictief; het is een manier om herkenbare clichés “los te schudden” en refereert altijd aan een kenbare realiteit. “Alles wat iedereen kan, is van Dick Verdult”.
Kijk, dat maakt het dus al iets duidelijker, de verwarring, daar gaat het over. Nu dat lukt hem in elk geval.
Toch is het de vraag of dat nu eigenlijk wel echt kwaliteit biedt. Ja, als toeschouwer word je steeds op het verkeerde been gezet, maar is het in dit geval niet erg eenvoudig om dat te doen? Het is alsof Verdult verwart om te kunnen verwarren. Toch staat er af en toe wel echt een overduidelijk engagement tegenover. Poor People’s Brancussi is daar een duidelijk voorbeeld van waarbij bootmotoren tot kunst worden verheven.
Duidelijke invloeden uit Latijns-Amerika, ik kan er in elk geval niets van lezen.
Dit werk zou gaan over het feit dat alle reclameborden over elkaar heen gebouwd worden.
Vanaf hier verdwenen de titelbordjes of heb ik er totaal overheen gekeken. De kakofonie van beelden wordt ook steeds heftiger.
Koelkasten waar verder niets in zat.
Tapes met daarop gesprekken die Verdult gehad heeft met andere kunstenaars en muzikanten en god mag weten wie nog meer.
Deze koffer is door 770 douanehanden gegaan en heeft duizenden kilometers afgelegd.
Al met al een oogverdovende hoeveelheid indrukken die bij mij nog altijd niet allemaal op hun plek willen vallen. Wat ik er van moet vinden weet ik verder ook niet. Is het goed, is het slecht, is het kitsch? Geen idee. Is Dick Verdult gek of geniaal? Misschien is hij juist het bewijs dat beide een en hetzelfde zijn.
Het is terecht dat Dick Verdult een solo krijgt in Eindhoven. Niet alleen is het bijna een outsider in de Nederlandse kunstwereld, hij toont ons totaal nieuwe problemen en beeldproblematiek die we zelden tegenkomen. Dat is de kwaliteit van zijn werk. Ik ben blij het gezien te hebben.
Te zien in het van Abbemuseum te Eindhoven tot en met 8 Januari.
Ziet er weer geniaal uit…..vooral Poor Man`s Brancusi!
Non au bricol'ART les poubelles de l'histoires sont pleines et archi pleines !
Les artistes doivent impérativement faire des oeuvres biodégradables !
NON au Bricol'art !!! : putain les poubelles de l'histoire sont déjà pleines et archi pleines !
Mon seul critère pour savoir si une oeuvre d'art est bien ou pas : est-elle oui ou non biodégradable ? le reste, comme la théorie des cordes, c'est du baratin.
Daniel Farioli Je ne parles pas Francais, mais en anglais? I used googletranslate for your comment. Thanks for it. It is a quite radical view you present here. I agree on the fact that there is a lot of rubbish in the world, but that does not only apply for art but for the world in general. Should art be biodegradable or should it be possible to recycle it? Is that what you mean?
Niek, what i mean, is that i see too much DIY in art, I mean all that funky stuff and too much poor sense just too much obvious junk art ! It is for that reason I am as contemporary artist for a strict return to classicism. An to put all that junk in the history dustbin !
Daniel Farioli I agree on the fact that there is a lot of DIY and poor art. Though I do not think that DIY in itself is a poor form of art. But I neither think that classicism is poor. I think that good art will prevail, even if it is DIY art. In the long term 99,99% of al art wil disappear. How many artists do we know from the 16th century? Way les than I know from today.
How is your opinion regardig 'regular' contemporary art in the long run?
right !