Vorig jaar was de eerste editie van de fotografiebeurs Unseen, georganiseerd door FOAM. De eerste editie was nieuw, sprankend en vol van nieuwe energie. Een tweede editie is dan net zoals bij artiesten die hun tweede plaat opnemen lastig. Hoe houdt je die energie vast? De tweede editie is net zo professioneel en verzorgd van opzet als de eerste maar die nieuwe energie is er dus ook niet. Dat heeft ook direct het gevolg dat er minder hipheid aan kleeft. De eerste beurs had veel esthetische ‘mooie plaatjes’ en een verbluffende marketingcampagne, oftewel een toegankelijke en hippe beurs.
Maar de tweede editie is dus degelijker. Ook lijkt het mij alsof er naast de afname ‘mooie plaatjes’ meer werk is wat zich heel duidelijk verhoudt tot het hedendaagse kunstdiscours. Dat wil niet direct betekenen dat er beter werk te zien is, maar wel een verschuiving ten opzichte van vorige editie die heel duidelijk fotografie als focus had. Want afgezien van het feit dat Berend Strik foto’s gebruikt in zijn werk zou ik die niet direct hier verwachten. Fotografie is hier duidelijk een breder begrip geworden dan vorig jaar waar het fotografische procede veel meer het uitganspunt was.
Ik had mijn twijfels of ik dit jaar moest gaan, met ‘mooie plaatjes’ fotografie kan ik zelf immers heel weinig. Gelukkig ben ik wel gegaan want voor mij is dit een veel interessantere beurs geworden. Ik vraag me alleen af of dat voor de fotografie-niche ook het geval is.
Balthus als foto…
Het werk van Anouk Kruithof behoeft eigenlijk meer uitleg dan er hier plaats voor is, maar een van de meest overtuigende presentaties. Wat ook niet heel vreemd is want het is eigenlijk 1 conceptueel werk wat zich in verschillende foto’s beeldend ontvouwt.
Sterke en grote Berend Strik.
De koper heeft 10 minuten om een vers afgedrukte foto te kopen voor €400,- , niet verkocht is door de shredder (het bestand is dan reeds vernietigd). Interessant om te doen op een beurs.
Helaas blijft van onderstaande werk weinig meer over behalve het verloop maar het is een stuk textiel van heel dichtbij waardoor de textuur zichtbaar wordt.
Unseen is nog dit weekend te bezoeken.
voor degenen die (nog) niet geweest zijn, wat is gefotografeerd op de foto van
Martin van Zomeren – Scheltens & Abbenes
@Jacco, is bovenstaande een vraag of ontbreekt er een link?
Berend Striks foto is een foto uit atelier Arnulf Rainer??
@Jordy, zou zomaar kunnen.
Mooie selectie ! Maar volgens mij is die foto van de Peter Lav Gallery niet van Adam Jeppesen maar van het duo Taiyo Onorato & Nico Krebs