Vaak loop je een galerie binnen, wetende wat te verwachten. Dan weet je dat daar 100 schilderijen van Philip Akkerman hangen of juist enkele werken van Teun Hocks. Maar de naam Gary Carsley (1957) deed mij geen belletjes rinkelen; nog nooit van gehoord. Het moment dat ik de galerie binnen stapte was ook één ding direct duidelijk, dit is niet het soort werk wat men zou verwachten bij binnenkomst.
Het werk van Carsley is anders dan wat er doorgaans te zien is bij Torch, maar ook bij vele andere galerieën. Het is on-Nederlands werk. Dat klopt ook want de kunstenaar komt uit Australië. Het werk houdt het in het midden van een wandschildering, een behang op maat en een installatie en is zowel allen als geen van deze.
Dit werk zou gebaseerd zijn, of mede geïnspireerd op een werk van Gilbert & George. De overeenkomsten zijn er, de verschillen ook. Niet alleen in vorm en sfeer, de versie van Carsley doet veel hedendaagser en vrolijker aan dan het origineel, maar wat betreft betekenis lijkt deze versie ook over een product te gaan. Het zijn namelijk gewoon prints en die zijn per strekkende meter te koop.
Niet alleen aan de wand, ook op stoelen werkt dat prima.
En dit is schijnbaar ook bij de gewone IKEA te koop? In elk geval een kast met een echte Gary Carsley er op.
Als los, klein fragment doen ze het opvallend minder dan in zijn geheel. Het videowerk hoort erbij, wat een beetje een vreemde combinatie maakt. Wat er op de video te zien is weet ik helaas niet meer.
Als ‘schilderij’ werkt het behang ook prima. Het is best opmerkelijk dat hetzelfde behang zowel op stoelen als op tafels als IKEA en als een schilder weet te functioneren. De IKEA kast komt niet heel erg vreemd over, de stoel zou ook zo los prima verkocht kunnen worden. Het behang ook en uiteindelijk de schilderijen ook. Zou de veelzijdigheid van het materiaal en beeld een rol spelen in het werk? Lijkt me wel.
Bij de entree doet Carsley het nog eens dunnetjes over, het is echter duidelijk dat de topstukken zich achterin de galerie bevinden. Het schilderen met dikke acrylverf op de prints maakt de beelden niet sterker en doet afbreuk aan de strakheid van de prints. De prints zonder verf zijn overigens wel weer top.
Is nog te zien bij Torch te Amsterdam tot en met 18 Februari.
Dank, Niek:)