Gisteren meldde ik in relatie tot musea dat een focus op enkel het hedendaagse problematisch is, zoals enkel een focus op het verleden dat ook is. Iedere tentoonstelling heeft in zekere zin worteling nodig met het verleden. Wie zich afvraagt of dat dan voor kunstinitiatieven ook zo is zou ik dat met een ja willen beantwoorden.
Centraal in deze tentoonstelling is een korte film van Marcel Broodthaers die buiten voor zijn Départment des Aigles een brief schrijft. Ondertussen komt het water er met bakken tegelijk uit en verregend de tekst zo snel als dat hij schrijft. Een eenvoudige beeldende handeling die direct de diepte inschiet en vragen en beelden oproept.
In het licht van dat werk wordt de rest van de tentoonstelling inzichtelijk. Enige uitzonderingen daargelaten zijn het kleine gebaren die grote gevolgen hebben, maar niet in zijn eigen object-zijn of concept blijven hangen. Dat het werk van Oscar Santillan, waarbij een boek door een chemisch proces van zijn letters is ontdaan, in het verlengde ligt van het werk en de poëzie van Broodthaers is duidelijk. Ook de berg met boter van Astrid Mingels spreekt als beeld verrassend tot de verbeelding. Of een opstapeling van krikken die bedoelt zijn om op te tillen lijken ineens fragiele zuilen die onder het gewicht van het plafond zullen bezwijken. Beelden die zelfs een directe impact hebben krijgen de mogelijkheid om verder te komen dan zichzelf.
De tentoonstelling als geheel, verdeelt over 3 verdiepingen van een groot oud klassiek kantoorpand, is opvallend evenwichtig. De werken spreken voor zich maar gaan wel op een heel open manier een relatie met elkaar aan. Naast dat het werk van Boordthaers een licht kan werpen op de andere werken is het zeker niet de enige sleutel tot de werken, of overheersend aanwezig. Het is wel zo dat de Broodthaers in geschiedkundige zin de andere veelal jongere kunstenaars handvatten geeft om te duiden en een positie te geven voor de toeschouwer. Al met al, complimenten voor de kunstenaars en de curator om zo’n evenwichtige tentoonstelling samen te stellen die ondanks haar complexiteit nergens te hermetisch wordt. Fijn voorbeeld voor anderen.
Grote afbeeldingen door op de foto’s te klikken
De tentoonstelling is nog te zien tot en met onbepaalde tijd bij The Ridder te Maastricht.
Hi Niek,
Dank voor je bezoek en uitgebreide beschrijving van de tentoonstelling.
Het is een plezier je als zo’n aandachtig kijker te ontvangen.
hartelijke groet,
Ardi Poels
@Ardi, Dankjewel en graag gedaan. Tot de volgende keer.