Fotografie is meer dan alleen maar door een zoeker kijken. Of, dat kan in elk geval. Mij is altijd verteld dat fotografie over licht gaat. Maar, wie door een lens het licht probeert te vangen stuurt misschien al te veel aan op een beeld.
Het werk van Tanya Long (1981) is een vorm van fotografie die geen beeld vast legt, maar het licht als zodanig vastlegt. Met alle mogelijkheden die er bij komen kijken. Het werk is dus vanuit het proces van het ontwikkelen ontstaan. Ze speelt met het lichtgevoelige fotopapier waardoor uit experimenten werken ontstaan. Ze presenteert haar werk dan ook vaak in series al vraag ik me af of het daarmee niet te weinig een werk oplevert wat op zichzelf staat. Toch zitten in die reeksen vaak sterke beelden die op zichzelf overeind blijven en de context van andere werken niet nodig hebben.
Of beelden, eigenlijk zie je dus alleen het licht.

Tanya Long – Untitled (Rolling from one end to the other) – 127x700cm Unieke analoge C-Print en nichiban gaffer tape
Deze tentoonstelling is nog tot en met morgen (dat is een maandag ja) te zien bij TAC te Eindhoven.
k kan hier geen kunst bekennen?????? Alleen geklieder?
@Dirk Rex, Waarom kan kunst geen geklieder zijn? (Stel dat het dat is, want in dit geval is het een heel technisch procede met lichtgevoelig papier en zien we in feite enkel de plaatsen die door licht beschenen zijn, het woord geklieder is dus sowieso al niet zo’n toepasbaar begrip.)
Hier wordt gesproken over fotografie. Volgens mij is het juiste woord fotogram. Doka-werk waar je tijdens je opleiding tureluurs van werd.
Hallo Bob, ik hou niet van het woord ‘fotogram” gebruiken omdat het roept het werk van Man Ray en Moholy-Nagy. Die werken zijn representaties van objecten. Ik denk dat ik doe (of probeert te doen) iets anders. Ik ben meer gericht op licht en de “objecthood” van fotografische materialen zelf.