Gisteren was ik aanwezig bij de opening in TAC van studenten die eindexamen gaan doen over een twee of drie maanden. Hier de studenten uit Den Bosch waarvan enkele al regelmatig gezien zijn (al dan niet met werk) bij Kunstpodium T. Kleine opmerking vooraf, het is misschien verstandiger om de volgende keer een opening te plannen niet op hetzelfde moment dat er duizenden supporters van PSV richting het stadion lopen. Want TAC ligt dus tegenover het PSV stadion.
19 Studenten en 4 dagen
Wat studenten kunnen neerzetten in 4 dagen is blijkbaar best de moeite waard. De avond werd geopend door de altijd sympathieke en enthousiaste Majke Husstege van Galerie Husstege. Daar was ik een paar uur daarvoor nog langs geweest en ze had er nogal schrik in om te presenteren. Maar goed, ze hoefde niets te verkopen en niets te verdedigen dus het viel allemaal mee.
Daarnaast stond meteen het werk waar ik de meeste vraagtekens bij zette. Maar ach, iedere eindexpo van tegenwoordig heeft wel een gefrustreerde vrouwlijke persoonlijkheid die blijkbaar geventileerd moet worden.
Goed werk was er echter ook. Of werk… hijzelf was het werk. En extra respect voor het feit dat hij zeker 2 uur lang onbeweeglijk op het plateau heeft gezeten.
In een ander werk van diezelfde van der Heijden was het geluid nogal rommelig. Toch was het duidelijk waar het over gaat: contemplatie.
Dit werk moet even uitgelegd worden vrees ik. Het zijn spijkers die zo in de muur zijn geslagen dat er een patroon verschijnt door de twee spots. Simpel maar wel erg doeltreffend beeld.
Bovenstaand beeld lijkt van dezelfde maker als deze, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Jammer dat het zo weggestopt was in een halfduistere hoek, daardoor viel het totaal niet op en leek zelfs afwezig.
Engagement met de huidige stand van zaken in de wereld. Wel heel erg 1 op 1 en wat nu de toegevoegde waarde is? Dat het ene volgt op het andere als een domino-effect. Ach, wat ik wel moet meegeven is dat het de ruimte mooi compositorisch indeelt.
Nog een vraagteken, een projectie van roltrappen. Maar wat de meerwaarde van dit beeld is? Het was wel keurig gepresenteerd.
Foto’s van natuur, keurig gefotografeerd maar wederom geen idee wat ik er als toeschouwer mee moet. Of misschien ontgaat mij hier het een en ander?
En als dan blijkt dat dezelfde persoon ook schildert en dan dit maakt? Iets met natuur, maar dan?
Ik ben niet zo heel erg van de beeldhouwkunst, maar dit vond ik wel spannend. Smerige platen met teksten en daaronder boeken. En daarvan verschillende varianten.
Ook goed, maar waar heb ik dit soort werk toch eerder gezien? (hier en hier?) De zinloosheid van het leven. Erg goed gedaan maar helaas dus al vaker gezien (jammer!).
Kleiwerk dat doet denken aan Willem De Kooning maar dan zachter, gecultiveerder. En om de een of andere reden doet het ergens denken aan dit, maar geen idee waarom.
De beste van de twee:
Overduidelijk materiaal- en vormonderzoek. Maar zoals gezegd, ik ben niet zo van het ruimtelijke en dit blijft dan toch vooral een lading piepschuim.
Maar diezelfde Tim Hoefnagels heeft samen met Remco Bens dit gebouwd op locatie. Te land, ter zee en in de lucht. En de propellor deed het ook nog eens. Sympathiek werk.
Die Remco Bens is eigenlijk schilder. Lekker geschilderd engagement.
Ander schilderwerk is wel erg illustratief. Jammer.
…Alice in Wonderland…
Bouwsel van (naar ik vermoed) was. Daar zit in elk geval een hoop tijd en aandacht in.
Regen van walnoten met touw? Geen idee wat dit is. Ook weer materiaalonderzoek?
Tot slot
Als men de tekst zo leest, lijkt het net alsof ik heel zuur ben. Over de losse delen misschien wel, maar alle werken samen maken een prettige toegankelijke tentoonstelling die redelijk wat potentie laat zien. Duidelijke ondertonen van de academie zijn de illustratieve neiging en vooral veel vormelijk onderzoek. Geen conceptueel kunstig theoretisch geneuzel maar juist een werkmentaliteit. Daar is niets mis mee en het levert in enkele gevallen ook echt sterk beeld op, zoals bij van der Heijden, Thone en Bens met Hoefnagels. Wat wel voelbaar is, is een worsteling om er meer van te maken en waarschijnlijk, als ze meer dan 4 dagen hadden gehad, was er meer uit gekomen. Maar het is vooral ook een leermoment.
Ik ben nu net zo kritisch als ik zou zijn met de eindexpo zelf, en als we het zo bekijken kan het alleen nog maar beter worden. Ik ben benieuwd naar de eindexpo van AKV Den Bosch. Het is wel interessant om te zien hoeveel winst er behaald kan worden in enkele maanden.
Is dit weekend nog te zien.
Het beeld rechtstreeks onder dat van Koen is van Danni van Amstel.
@Danni van Amstel, Dankje. Dus toch van dezefde maker. Goed te zien dat het voort komt uit een mentaliteit van werken en niet uit een vorm.
Contemplatie is een andere term voor beschouwing. De term stamt van het Latijnse contemplatio, waarin templus afstamt van het Griekse werkwoord templein. Letterlijk betekent contemplatie “het scheiden van iets uit zijn omgeving”. Contemplatio is de Latijnse vertaling van het Griekse ’theoreia’. Contemplatie is verwant aan meditatie.
Meestal gebruikt men de term contemplatie specifiek bij de kloosterorden die een beschouwend oftewel contemplatief leven leiden, met name onder een kloosterregel als de Regel van Benedictus, die gebed, studie en stilte tot het hart van het monastieke leven maakt. De leden van deze orden verlaten hun klooster of abdij niet (stabilitas loci) en houden zich aan een strakke vorm van clausuur.
Hoewel contemplatie en meditatie nauw aan elkaar verwant zijn, is er een verschil: bij meditatie wordt vaak een onderwerp, iets of iemand in het midden van de aandacht geplaatst (objectgerichte meditatie), bij contemplatie probeert men zich meer ontvankelijk op te stellen en te verblijven bij het voorwerp van contemplatie om zich hierdoor te laten doordringen. Zo kan de verhouding subject-object worden omgezet in een verhouding tussen twee subjecten. Als voorwerp of liever onderwerp van contemplatie kan men bijvoorbeeld God, Jezus, een Bijbeltekst, een spirituele tekst of een deugd kiezen. Het contemplatief lezen van de Bijbel noemt men de lectio divina. Contemplatie kan objectgericht zijn, maar veronderstelt een zekere mate van passiviteit en afhankelijkheid van het becontempleerde object of subject: men maakt zich vrij om geheel en al present te zijn, een en al aandacht. In dit verband is het treffend dat men in het Duits een getijdenboek, een boek voor het bidden van de getijden, Andachtsbuch noemt.
Ook bij andere kloosterorden spelen vormen van contemplatie een rol. Met name de dominicanen beschouwen contemplatie als een wezenlijk element in hun bestaan. Voor hen is contemplatie de voorwaarde voor actie, sterker nog, de vruchten van contemplatie moet men aan anderen bekendmaken, in navolging van een uitspraak van Thomas van Aquino, contemplari et contemplata aliis tradere, “contempleren en het gecontempleerde aan anderen overdragen”.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Contemplatie
@Raimon,
Duidelijk toch? (een link naar wikipedia had ook volstaan 😉 )
Hey Niek, je duidelijke voorkeuren lijken vaak in vooroordelen over te lopen. Jammer. Bij illustratief bedoel je figuratief eigenlijk?
Thom
@Thom Puckey,
Twee vragen,
Zou je me kunnen melden waar je die vooroordelen ziet staan? Ik laat wel duidelijk doorschemeren moeite te hebben met ruimtelijk werk, maar dat is meer vanuit de wetenschap dat ik daar minder gevoel voor heb dan het lezen van een tweedimensionaal werk. (simpel gezegd; ik ben schilder en dus begrijp ik een schilder beter).
Illustratief bedoel ik niet hetzelfde dan met figuratief. Figuratief betekend dat de voorstelling herkenbaar is naar de realiteit zoals we die als mens veelal waarnemen. Illustratief is vaak vooral het 1 op 1 doorkoppeling van betekenis aan beeld. Een What-You-See-Is-What-You-Get. Dus ook abstract werk kan illustratief zijn omdat er geen betekenis meer is dan wat er te zien is. Illustratief werk heeft vaak de neiging strikt 1-dimensionaal te zijn. (En illustratief is in die zin dan ook geen compliment.)
Jouw recentere werk is bijvoorbeeld wel degelijk figuratief maar juist niet illustratief.
Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel?
geen conceptual werk? dan moeten mensen beter gaan kijken
@Ma,
Welk conceptueel kunsttheoretische werk heb ik dan over het hoofd gezien?