In Londen vond ook tijdens de Frieze de Sunday Art Fair plaats. Een beurs bestaande uit een twintigtal galeries met hedendaagse avant-garde kunst.
De beurs is opmerkelijk, niet alleen vanwege de frisheid van de kunst maar vanwege het open karakter van de beurs. Deze is namelijk niet opgezet als traditionele ‘hokjes’beurs, maar een open ruimte waar geen hokjes zijn en onderscheid van de galeries is aangegeven met tape op de vloer (om het voor bezoekers helder te houden) waar welke galerie begint en eindigt.
Hierdoor wordt ook ‘moeilijkere’ kunst niet hermetisch maar open van karakter. In een hokje had veel ervan ontzettend elitair uitgezien, door de openheid is er een ogenschijnlijke transparantie. Dat is gek, want de ingreep is helemaal niet zo complex. Het is simpelweg wat wanden weghalen. Dat heeft wel gevolgen voor het soort kunst, in vergelijking met de Frieze zijn er opvallend veel sculpturen en weinig platte werken voor aan de wand. Dat is echter absoluut geen probleem. Sterker nog, na de Frieze is het een opluchting eens wat meer ruimte te zien.
Misschien een idee om iets mee te doen met ArtRotterdam of een andere beurs?
Ik heb doordat er geen muren waren ook nergens helder bordjes gezien, in plaats van de kunstenaars hier dus de galerienamen. Op de site van Sunday is te zien wie er door wie vertegenwoordigd is.
Beurs is ook wel eens in Berlijn en dus volgend jaar weer in Londen.
Spannende selectie! Bijna alles is meer dan OK tot erg goed, zoals het groene Good Work bij Croy Nielsen, en de stand van tulips & Roses. Moest ook erg lachen om de nietjes en de elastieken spin bij Christian Andersen (familie van Hans?).
@Henkjan, Ja die spin deed het hem bij dat werk. 😉