(@SMSCHDM) Vandaag speciaal voor de All About Drawing tentoonstelling naar Schiedam afgereisd. Daar is tot 28 augustus “Groots overzicht van Nederlandse tekenkunst na 1960” te zien. En daarmee is het eigenlijk ook wel gezegd, veel tekeningen van verschillende Nederlandse kunstenaars vanaf 1960. Dat de nadruk op de laatste 10 jaar lijkt te liggen qua tekeningen maakt niet uit.
Tekeningen zijn in. Niet alleen nu rondom deze tentoonstelling. Een poosje terug was er in Utrecht ook al een verzameling tekenwerk te zien. Op ArtAmsterdam zagen we ook al opvallend veel tekeningen hangen. Maar dat had waarschijnlijk ook weer hiermee te maken. In elk geval, tekenen is hot. Ook onder de kunstenaars. Rik Smits was vorig jaar nog niet eens afgestudeerd en nu kunnen we er niet meer omheen, want ook hier duikt hij op.
Hier een impressie van wat er zoal te zien is.
(Helaas is het over het algemeen vrij donker in de zalen, dus was fotograferen een ramp. Ze zijn dus niet allemaal zo scherp en mooi van kleur als je hier gewend bent.)
Dit beeld komt me bekend voor, maar weet niet meer waar en of ik het eerder gezien heb…
Wat is een tentoonstelling over Nederlandse werken op papier zonder een Armando, Marlene Dumas, Erik Andriesse, Jan Schoonhoven en Lucebert? Juist, die zijn er allemaal.
Hiervan weet ik wel waar ik dit eerder heb gezien, hoeveel hij van deze werken gemaakt heeft (of nog steeds maakt?) wil ik denk ik niet weten.
Erg mooi tekenwerk van Marc Nachtzaam.
Dit werk van Zoltin Peeter is zo ongeveer het meest verrassende en radicale werk wat er hangt.
En ja, daar is hij dan, Rik Smits…
Arjan Janssen hadden we met dezelfde soort werken gespot bij ArtAmsterdam, Charlotte Schleiffert was daar enkel in persoon te bewonderen.
Stephan van den Burg had een mooie solo bij ArtAmsterdam, hier hangen twee werkjes die het ook goed doen.
Ook al gezien op ArtAmsterdam…
Kabouter op zn kop, gewoon op de muur, is het grappigste werk dat er te zien is. Zowel de letterlijkheid en de dubbelzinnigheid maakt het tot een erg humorvol werk.
Marijn van Kreij, onlangs nog een goede solo bij Paul Andriesse, hangt hier met één of twee werken?
Een enorme tekening van Renie Spoelstra naast de belachelijk kleine werkjes van Claire Harvey. Aanvankelijk waren de werkjes van Harvey me niet eens opgevallen.
Erik van Lieshout houd het seksniveau van de tentoonstelling omhoog. Toch wel het enige niet brave werk.
Een hoop bekende namen, een hoop bekend werk. Toch is het een degelijke samenvatting van de tekenkunst van de afgelopen 50 jaar. Enige namen ontbreken wel zoals Anouk Griffioen, die toch wel echt hierbij had gemogen, maar echt een gemis is het niet. Het was interessanter geweest als er ook geprobeerd was een lijn te trekken of er iets meer mee te doen dan te laten zien wat er is. In Utrecht hadden ze de werken op thema gehangen, niet dat dat de oplossing is, maar dat geeft het allemaal toch iets meer handvatten. Het opzetten van een tentoonstelling mag meer zijn dan een stapel bekende namen uitkiezen (wat in dit geval niet zo heel moeilijk moet zijn geweest) en daarvan wat voorhanden is op te hangen. De synergie tussen de werken ontbreekt hier nagenoeg volledig. Dan mag je toch wel meer verwachten van een tentoonstelling die zich zo ambitieus profileert.
Eerlijk is eerlijk, al met al is het de moeite waard vanwege de samenvatting van die 40 jaar Nederlandse tekenkunst.
Kleine correctie, 40 jaar moet 50 jaar zijn.
Verder leuk om in jullie selectie te staan.
Groet,
B
@Ben, Helemaal gelijk, god, wat gaat de tijd toch snel. Ik zit nog steeds met 2000 in mijn hoofd ipv 2011. Ik begin oud te worden ;). Dankjewel voor de verbetering.
dat heb ik ook, ach ja, nieuwe millenia nieuwe kansen
@Ben, nou, dan heb jij je kansen dit millennium wel gegrepen ;). (ArtAmsterdam, AllAboutDrawing, allemaal dingen die ik nog niet op mn naam kan zetten als kunstenaar).
haha, nou dat valt ook wel mee maar bedankt voor je compliment.
ik herinner ineens zo’n anekdote over de Abstract Expressionisten, dat Philip Pavia op 1 januari 1950 op een stoel ging staan en verklaarde dat de eerste 50 jaar voor Parijs waren geweest en de komende 50 jaar voor de kunstenaars in New York ..
Laten we daarom hier maar verklaren dat de komende 50 jaar van ons is.. 😉
@Ben, graag gedaan ;).
Ik ken heel de anekdote niet, maar ik vind het prachtig. Al weet ik niet of dit de juiste plek is om uit te roepen dat het de komende 50 jaar voor ons zijn. Mocht het zo zijn zal ik de mensheid helpen herinneren dat jij het als eerste zei ;).
haha, is goed.