“Schoonheid is absoluut” zei Gijs Frieling eens tegen me. Ik weet weet niet of hij gelijk heeft, het is natuurlijk nogal een uitspraak. Maar als je zo naar deze tentoonstelling van Henri Matisse (1869-1953) kijkt valt op dat hoe vernieuwend zijn werk ook was, het vernieuwende er nu wel van af is. Des te meer valt op hoe veel schoonheid zijn werk bezit.
Henri Matisse Overzicht
Matisse wordt in de tentoonstelling context geplaatst aan de hand van stukken van het Stedelijk zelf. Niet overal levert dat even gelukkige combinaties op, toch is het mooi om al snel de opmerkelijke sensibiliteit van Matisse te zien ontwikkelen. Niet dat zijn werk toen niet vernieuwend was, want dat is ook prima te zien. Maar het is toch vooral dat gevoel voor kleur en lijnvoering wat zijn werk zo sterk maakt. Op het einde van zijn leven ontdekt hij zijn collagetechniek waarbij hij monumentaal grote werken maakt, met nog steeds die gevoeligheid van vorm en kleur van Matisse.
Of schoonheid absoluut is valt nog altijd te betwijfelen. Maar ik twijfel er nauwelijks over of het de laatste troef zal zijn voor de kunsten.
Edouard Manet – Lezende vrouw – Pastel op doek, 1881
George Hendrik Breitner – De rode Kimono – Olieverf op doek, 1893-1894 & Henri Matisse – Lezende vrouw – Olieverf op hout, 1895
Henri Matisse – Lezende vrouw – Olieverf op hout, 1895
Henri Matisse – Stilleven met boeken – Olieverf op doek, ca 1895
Henri Matisse – Een straat te Arceuil – Olieverf op doek, 1898
Henri Matisse – Papegaaitulpen – Olieverf op doek, 1905
Henri Matisse – Baadster – Olieverf op doek, 1909 & Kazimir Malevich – Bader – Gouache, potlood en krijt op papier, 1911
Max Pechstein – In de duinen – Olieverf op doek, 1911
Edouard Vuillard – Schets voor Mme Jean Trarieux en haar dochters – Olieverf op karton, 1912
Henri Matisse – Stilleven met mand sinaasappels – Olieverf op doek, 1912
Alexej von Jawlensky – Stilleven met tulpen, blauwe kruik en gele kan – Olieverf op karton op multiplex, 1913
Henri Matisse – De lichte maaltijd (de baai van Saint-Tropez) – Olieverf op doek, 1914
Henri Matisse – De lichte maaltijd (de baai van Saint-Tropez) – Olieverf op doek, 1914 (detail)
Piet Mondriaan – Tableau II, compositie in ovaal – Olieverf op doek, 1914 Henri Matisse – Gezeicht op de Notre-Dame – Olieverf op doek, 1914
Henri Matisse – Odalisk – Olieverf op doek, 1920-1921
Henri Matisse – Odalisk – Olieverf op doek, 1920-1921 (detail)
Jan Sluijters – Bruidje – Olieverf op doek, ca 1920
Henri Matisse – Twee odalisken waarvan een ontkleed, ornamentele achtergrond en dambord – Olieverf op doek, 1928
Henri Matisse – Portret van een vrouw met losgeknoopt haar – Potlood op papier, 1933
Henri Matisse – Raam op Tahiti (Tahiti II) – Gouache op papier, 1936
Jean Brusselmans – Dame op canape – Olieverf op doek, 1937
Henri Matisse – De val van Icarus – Gouache op papier op papier, 1943
Henri Matisse – Vogelkooi op het terras – Potlood op papier, 1945
Henri Matisse – Polynesie, de Zee – Gouache op papier op papier op doek, 1946
Henri Matisse – Rood interieur, stilleven op blauwe tafel – Olieverf op doek, 1947
Henri Matisse – Jazz – Boek met 20 pochoirdrukken, losse bladen, 1947
Henri Matisse – Weltrusten Lydia – Inkt en potlood op papier, 1949
Henri Matisse – Mimosa – Gouache op papier op papier op doek, 1951
Henri Matisse – Blauw naakt met groene kousen – Gouache op papier, op papier, 1952
Henri Matisse – Herinnering aan Oceanie – Gouache op papier en houtskool op papier op doek, 1952-1953
Henri Matisse – Ontwerp voor rode Kazuifel (voorkant), ontworpen voor de Rozenkranskapel van de zusters Dominicanessen van Vence – Gouache op papier op papier, 1950-1952
Henri Matisse – Kazuifels – Diverse stoffen, ca 1950
Henri Matisse – Zwart blad op rode achtregrond – Gouache op papier, opgeplakt op papier, 1952
Henri Matisse – De Acanthussen – Gouache op papier en houtskool op papier op doek, 1953
Henri Matisse – De schoof – Gouache op papier op papierop doek, 1953
Henri Matisse – De schoof – Gouache op papier op papierop doek, 1953 (detail)
Voor wie de tentoonstelling van Henri Matisse in het Stedelijk nog niet bezocht heeft, die moet onderhand gaan opschieten en pakt daar dan ook nog mooi de Zero tentoonstelling mee.
De tentoonstelling van Matisse is nog tot en met 16 augustus te bezoeken.
Gerelateerd
Kijk nog even naar de spellingsfouten: boeen/boeken, Thaiti/Tahiti, van/val van Icarus, en nog 1 die ik niet kon terugvinden. Leg svp ook even uit wat een odalisk is, anders moet iedereen dat opzoeken 🙂 Verder inspirerend verslag hoor! Ik ga snel kijken..
@Henkjan, Oeps, typfouten nagekeken.
Odalisk, van oorsprong duidt het begrip op een slavin maar in de schilderkunst is het vooral een verleidelijk liggende vrouw met oosters decor.