Een paar maanden geleden kreeg ik een bericht van iemand namens de Schwind Foundation, of de herontdekking van Jean Schwind (actief tussen 1969 en 1976) ook niet voor mij interessant zou zijn. Eerder trof ik al een on-line artikel bij Recto:Verso waar het werk ook wordt besproken. Ik raad dan ook enorm aan dit artikel te lezen.
Vooral de vragen omtrent waar het origineel begint, en het nieuwe werk als ook wat de betekenis daarvan is lijken mij enorm van belang.
Er blijven enkel een paar aspecten knagen, die ook in dat artikel bij Recto:Verso op het einde worden besproken, wordt dit (al dan wel of niet fictieve) oeuvre niet achteraf gecanoniseerd? En sterker nog, stel dat het inderdaad achteraf gecanoniseerd wordt, is dat ook niet direct een antwoord op de vragen omtrent de authenticiteit van het werk? En stel dat het werk uiteindelijk allemaal fictief is, wat heeft dat voor gevolgen? Is het dan niet nog steeds nu een kunstwerk wat nu in de tijdmachine nog een belang krijgt?
Dat zijn een hele hoop vragen en op geen daarvan krijg je een fatsoenlijk antwoord. Het blijven raadselachtige werken waar eigenlijk nergens echt alles op zijn plek lijkt te vallen, zowel formeel, conceptueel als contextueel. Je zou het Broodthaers voor gevorderden kunnen noemen.
Het werk van Jean Schwind is nog tot en met 11 januari te zien bij SMAK te Gent.
Laat een reactie achter;