Het is de eerste expositie van Shellvpower. NS 16 dient als podium, en bij de aankomst kijkt een boze rapper vanaf een A4-tje mij in veelvoud aan. Het betreft hier de rapper Lil Wayne inmiddels bij mij bekend via het blog van Shellvpower. Eenmaal binnen gaat de wand met uitgeprinte A4-tjes door. Waarbij het geheel zo geordend is dat er steeds sprake lijkt te zijn van een zekere thematische overlapping. Aan de andere kant is een bizarre video te zien van een wereld die misschien vaag iets weg heeft van de wereld die wij van de televisie lijken te kennen. Maar die door allerlei effecten en rariteiten wordt verstoort. De eindeloze lagen van effecten doen denken aan dance feesten en video clips uit de jaren 80. Het is een werk van Vincent Koreman. Ook wel bekend als de man achter het Incubate blog en Incubate zelf.
In de centrale zaal lijkt het op het eerste gezicht te gaan om heropleving van het minimalisme, en hoewel dit op het tweede gezicht misschien nog steeds zo is, valt pas later de humoristische ondertoon op. Een dozijn doeken met diverse stofpatronen is arbitrair opgehangen. Het geheel is geweven (wat op zich een enorm karwei geweest moet zijn) en draagt de titel; Alternatief voor schilderen. Het werk is van Veerle Lavoir.
Ergens anders hangt een werk dat mij doet denken aan de doeken van Eva Hesse, maar blijkt bij het benaderen toch om een lap van aan elkaar genaaide koffiefilters te gaan. Onder aan het doek is een tafel/ wereldkaart met lege agenda’s erop. Bij het naar buiten gaan zie ik in het tunneltje onder het spoor nog een graffiti met de tekst Free Lil Wayne erop.
Het was een mooie expositie, en voor diegene die dit een ongepast waardeoordeel vinden; ga heen en oordeel zelf.
Jah, het is inderdaad een leuke expo, bij gebrek aan een beter woord.
Dat Alternatief voor schilderen vond ik het topstuk. Lekker scherp maar ook ergens grappig, en het levert ook echt een beeld op (ook niet onbelangrijk).