Op dit moment is er in Tilburg het Roadburn festival gaande. Dat is een muziekfestival dat zich focussed op de wat zwaardere gitaarmuziek. Afgezien van het feit dat dat ieder jaar weer garant staat voor duizenden bezoekers met volle baarden is er ook sinds een paar jaar een randprogramma in de vorm van kunst en dit jaar ook film.
Dit jaar toont John Dyer Baizley zijn tekeningen. Naast gitarist en vocalist voor de band Baroness is hij ook verantwoordelijk voor de artwork van diezelfde band. Met het succes daarvan wordt hij regelmatig ook gevraagd voor andere acts de hoezen te doen. Het is dus echt iemand die binnen die specifieke niche wereldberoemd is. Normaal laat ik economische factoren buiten beschouwing maar als iemand 15.000 euro overheeft voor een tekening is dat natuurlijk toch flink de moeite. Zeker als je bedenkt dat buiten die niche zijn werk vrijwel onbekend is.
Het is dan ook des te interessanter dat dat werk nu niet alleen te zien is in zijn (meer) commerciele positie maar juist als autonoom werk. Nog spannender is het om ook het process van het werk te zien. Van potloodtekening naar pentekening en dan ten slotte naar een print met aquarelverf. Een heel tijdrovend en arbeidsintensief proces. Dat Baizley niet veel werk produceert is logisch. Zijn teken/inktwerken zijn zo precies dat het werk ook buiten de niche van de metalmuziek prima overeind blijft. De afbeeldingen hebben weliswaar die connotatie en de voorstellingen zullen niet bij iedereen direct in goede aarde vallen, maar het ambachtelijke en de precisie maken dat ruim goed. Het is een outsider binnen de beeldende kunst, maar binnen de niche is hij reeds een beroemdheid. En terrecht.
Tentoonstelling is nog tot en met 1 juni te bezoeken bij SEA-Foundation te Tilburg.
Mooi en uitgebreid gedocumenteerd verslag.
@Riet, You’re welcome 🙂