Vorig jaar wist de tegenhanger van ArtRotterdam op zijn zachtst gezegd geen goede indruk te maken. Er was simpelweg te veel uitverkoop bij de galeries die overvol hingen, een vervelende sfeer maar vooral te weinig kwaliteit.
De sfeer is dit jaar aanzienlijk beter. Bij binnenkomst een knettergekke performance uit de koker van Café Bel. Dat zet te toon maar ook op de beurs lijkt het allemaal iets ruimer van opzet en lijken de galeries minder alles vol te willen proppen. De sfeer is dit jaar aanmerkelijk beter dan afgelopen editie.
Cafe Bel blijkt helaas de beurs te moeten hebben verlaten. Jammer genoeg dus geen Spinvis op een kunstbeurs, maar nu bij Showroom MAMA (die treed zondag om drie uur op, goede reden om niet naar deze kunstbeurs te gaan maar dus wel naar MAMA).
Maar, een aantal betere galeries is vertrokken (Tsjalling, Contempo, Livingstone, Kers) en de vondsten die er deze editie te doen zijn komen vooral van de paar resterende galeries (denk hierbij aan Frank Taal, Wilms, Heden, Sanaa, Helder en Nine). Het is jammer want er zijn genoeg galeries die minder passen bij het programma van ArtRotterdam maar die willen hier blijkbaar niet meer gezien worden. De beurs heeft optisch wat verbeteringen ondergaan, maar het lijkt toch nog een zinkend geheel te worden.
Dat blijft vooral jammer.
Hier een beeldverslag van werken die om diverse redenen opvielen.
Ben het wel met je eens. Maar bij de galeries waar wat te ontdekken/zien valt ben je Rob ‘Meneer’ Malasch vergeten hij had prachtig werk hangen van Ron Amir. (Of is Rob ook voor jou een soort outcast? 😉 )
@Henkjan, Heb natuurlijk de beurs systematisch bekeken maar ook dan zijn er soms dingen die je niet direct opvallen of mij een foto doen laten maken. En dan moet de foto ook nog gelukt zijn, dat wil ook nog wel eens mis gaan, dit geval was dat laatste van toepassing.
Hier mis ik dus precies niks aan, wat is er kunstig aan een glazen bak vol glasscherven?
@A Os, de vraag is niet zo zeer of iets nu wel of geen kunst is, dat is een nogal zinloze vraag namelijk als een object getoond wordt als kunst op een kunstbeurs. Een veel zinnigere vraag is of het een interessant beeld oplevert.
Het was voor het eerst dat ik de beurs bezocht. Ik heb het nodige ‘mooie’ werk gezien maar er was veel minder dat echt inspireerde. Het is net iets te gelikt. Het was ook voor het eerst dat een galeriehouder merkbaar onderzocht of ik wel een serieuze klant was. Dat was wel een ervaring. Maar knap dat je tussen al die ‘glitter’ toch weer het mooie werk eruit hebt gepikt!
@Paul, het is vooral dat er veel generiek werk te zien is, veel is gewoon te bekend en daarmee nietszeggend geworden. Sommige glitterwerken kunnen namelijk wel heel uitgesproken zijn.
Ja ik zelf bezoek heel veel beurzen. Over de hele wereld. Maar ja dit is toch echt we een dompert en zelfs als je gratis naar binnen kunt is het eigenlijk. De tijd niet waard . Maar ik denk dat het gewoon de persoon achter de beurs is. Bob smit afgelopen jaren. Blijf ie het maar proberen met galleries. En ook dat werkt niet. Ik denk dat bob eer aanzich zelf moet nemen en stoppen met beurzen. Organiseren. En galleries proberen te uitbaten.
Zou alles heel stuk prettiger maken want dit is blijkbaar niet zijn ding .
@Rico, Ik ben niet bekend met details van de organisatie en ben al jaren niet mee in de galerie van Bob Smit geweest, maar voor zover ik er iets over kan zeggen lijkt het me inderdaad beter als Smit de eer aan zichzelf houdt en in elk geval stopt met de beurs. Of een 180 graden draai maakt…