Vorig jaar verhuisde RAW Art Fair naar de oude locatie van ArtRotterdam in de Cruise Terminal. Daarmee leek het er al sterk op dat RAW een tweederangs versie van ArtRotterdam dreigde te gaan worden. Dat is jammer want de eerste twee edities van RAW lieten de noodzaak zien van een alternatieve beurs met kwaliteit en slaagde daar uitstekend in. Het was een levendig en enthousiast gebeuren. Niets dan hulde en lof voor die twee edities.
Maar, helaas de ontwikkeling naar het niveau van een huishoudbeurs heeft zich dit jaar voltrokken. Nu met de naamsverandering (onder dreigement van G-Star) naar de nogal warrige ‘Rotterdam Contemporary Art Fair’ (die hoofdzakelijk geen hedendaagse kunst laat zien maar veilige kitsch voor boven de bank), is het doodsvonnis voltrokken. Het eindresultaat is een opeenstapeling van amateurisme, zowel vanuit de organisatie als deelnemende galeriehouders. De koffie is er ogenschijnlijk duurder dan de kunst die er te zien is met als gevolg dat de standjes overvol hangen.
De ooit eens rauwe randjes zijn zo goed als verdwenen en de kwaliteit is vertrokken richting ArtRotterdam of blijft nog liever thuis dan zich hier te laten zien. Een paar galeries van noemenswaardige kwaliteit hadden het niet in de gaten hoe het er voor stond en generen zich nu voor hun deelname.
En terecht.
De enige kwaliteit die er dan ook is, komt vervolgens hoofdzakelijk van die galeries vandaan. RAW is niet meer, helaas, want dat was wel de moeite waard.
Deze beurs duurt nog tot en met zondag. Maar ik adviseer niemand om te gaan.
Niek, dat van G-Star is een grapje?
@Wessel, Nee, dat is geen grapje:
http://www.cultureelpersbureau.nl/2014/02/breaking-rotterdamse-kunstbeurs-verandert-naam-uit-angst-voor-broekenfabriek/
En later ook via Volkskrant:
http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/23039/raw-art-fair-wordt-rotterdam-contemporary-art-fair.html
Haha, ja nee, nog meer plagiaatperikelen doet de kunstwereld natuurlijk geen goed.
Je brengt me ernstig in verwarring. Ik heb een kaart, mijn brood is al gesmeerd, mijn tomtom is opgeladen – alles is klaar voor morgen naar Contemporary, en dan gooi jij roet in het eten. Het is niet art Fair!
@Hjmetro,
Hoe zal ik het zeggen, ik zou elders heengaan of lekker thuisblijven.
Ondanks je advies ga ik morgen wél. Al was het alleen al voor die galeriehouders die zich generen voor het niveau. Want die staan er ondanks dat toch vier dagen hard te werken, en moeten ook hun brood verdienen. Zonder dat expliciete advies was je recensie niet minder duidelijk geweest, hoor – henkjan
@Hjmetro,
Dat is ook weer zo, die galeriehouders staan daar ook vier dagen in de hoop hun kunstenaars verder te helpen.
Snoeiharde analyse trouwens van je Niek, ben ik niet van je gewend.
@Wessel,
Kun je nagaan, dan moet het ook wel echt heel erg zijn niet?
Wat een aantal galeries zich nu ook eens goed in de oren moet knopen is dat ze hun stand niet tot de nok toe vol moeten proppen: Een opberghok of nisje voor opslag is geen plek om werk te hangen. Ook moet het werk elkaar niet in de weg gaan zitten door heel de ruimte vol te stouwen.
Je zet jezelf alleen maar neer als geldwolf die bang is inkomsten mis te lopen.
Dan loop je je doel toch wel erg hard voorbij en het maakt je ongeloofwaardig als iemand die begaan zou zijn met de kunst.
Erg onprofessioneel.
Ik begrijp niet waarom men niet meer inspeelt op een beurs alsof het je visitekaartje is van je galerie.(een paar uitzonderingen begrepen wel hoe dit werkt) Het moet te doen zijn om in heldere vorm te communiceren wat je nu in huis hebt als galerie, en dit kan simpelweg door je kot om te bouwen tot een expositievorm waarin een werk meer ruimte krijgt om tot zijn recht te komen. Waarom niet een werk in volle glorie tonen in plaats van het te laten wankelen in kracht door een onjuiste/compromis in de keuze van plaatsing.
@P to the B, Helemaal mee eens, daar heb ik niets aan toe te voegen.
Het is inderdaad een denkfout dat je je stand vol moet proppen om maar zoveel mogelijk kans te genereren op verkoop. Vaak werkt dat juist in het tegendeel. Een goede presentatie is zó belangrijk. Context is alles en kan een werk maken of breken.
Helemaal mee eens: erger ik me sowieso aan op kunstbeurzen. Vooral omdat de beurs in korte tijd de dominante expositievorm is geworden. En wordt een werk verkocht, dan wordt het ook meteen weggehaald. Want standruimte = geld. Beetje kruideniersmentaliteit.
Was er gisteren, heb editie 1 en 2 van RAW gezien,verheffend goed, zelden een beurs zo naar beneden zien kukelen. Had ik je maar eerder gelezen, je hebt het goed gezien. Van Nelle fabriek beter, maar de kick zal ik wel op Art Brussels moeten halen.
Ik vond Art Rotterdam vorig jaar ook een stuk beter,
maar ik vond jullie stand klasse!
@Wil, je bedoelt die met mijn werk of bedoel je iemand anders nu?
Die met jouw werk natuurlijk, bij Roger!
TheMoen = Arteriet, een galerie uit Kristiansand, Noorwegen
http://metropolism.com/reviews/rotterdam-contemporary/