Technologie en kunst zijn enerzijds intrinsiek met elkaar verbonden. Kunstenaars zijn door de geschiedenis heen vaak degene die kijken of er met een bepaalde techniek meer mogelijk is dan op de gebruikelijke manier. Bij Roodkapje zijn op dit moment twee tentoonstellingen te zien die beide hedendaagse technieken te gebruiken om tot beeld te komen. Toch doen ze dat op diametraal verschillende wijze en die maakt deze combinatie nu net zo interessant.
Het werk van Dennis de Bel kan gezien worden als een kritiek op de vormgegeven technologie. Hoofdzakelijk richt hij zich tot de esthetiek van Apple producten en geeft deze soms letterlijk een nieuw jasje met opmerkelijk banaal materiaal zoals kauwgom of een bakje boter. De groepstentoonstelling (waar helaas verder geen informatie over te vinden is behalve dat die er is) bevat veelal kunstenaars die gebruik maken van die technologie om tot een beeld te komen. Jan Robert Leegte gebruikt bijvoorbeeld weliswaar een Apple scrollbar maar heeft daarmee nog geen kritiek op dat fenomeen maar verheft het tot beeld met behulp van een beamer. Dat geld even zo goed voor Tonio de Roover die met heel hedendaags materiaal een assemblage weet neer te zetten die toch nog altijd vooral beeld wordt en geen kritiek.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het gebruiken van technologische fenomenen om tot een beeld te komen. Het kritiseren van vormgeving van actuele technologie geeft natuurlijk duiding aan die actuele technologie, maar is vaak al verouderd op het moment dat het gemaakt wordt. Hoe relevant is die duiding dan nog? Maar dat is weer een heel andere kwestie.
Hier volgt een beeldverslag van deze twee tentoonstellingen, eerst de solo van Dennis de Bel, vervolgens de groepstentoonstelling.
De tentoonstelling van Dennis de Bel is nog tot en met 23 februari te zien bij Roodkapje te Rotterdam, net zoals Rock Paper en Scissors.
Weinig aan, aan deze foto, s , moet je echt in het echt zien, denk ik , nog niet geweest..
@Wil, jup, moet je in het echt zien want een groot gedeelte van het werk valt weg op de fotografische reproducties.