Momenteel is bij RonMandos de eerste grote solo van Rik Smits (1982) te zien. Rik Smits studeerde anderhalf jaar geleden (2010) af te Den Haag en viel daar al op bij het eindexamen. Vervolgens deed hij mee met Best of Graduates bij Ron Mandos die hij ook in zijn zak stak en ten slotte was hij dus overal te zien.
Bij RonMandos presenteert hij tegelijk werk met Constant (1920-2005). Die krijgt morgen even apart aandacht. De combinatie van de twee is met het oogpunt op een samenlevingsconstructie vooral qua beeld begrijpelijk, toch inhoudelijk mijlenver uit elkaar. Constant was op zoek naar een utopie waar hij dan ook 20 jaar lang hard aan werkte. Het werk van Rik Smits is vooral een distopie en fictief.
De wereld van Smits deed bij het eindexamen nog aan als een triomferende samenleving, groots en bijna fascistisch. De megalomane gebouwen zouden Speer best geamuseerd hebben. Toch lijkt dit bij RonMandos wat naargeestiger te worden. Niet alleen storten er een hoop gebouwen in, de zeppelins doen ook veel denken aan de Hindenburg en we weten allemaal wat daarmee gebeurd is. Is de samenleving van Smits over zijn hoogtepunt heen? En dan is er natuurlijk nog de grote vraag, is het nu wel of geen metafoor voor de samenleving van dit moment? En zo ja, wat is de politieke agenda van Smits? En natuurlijk, wat gaat Smits doen als het hele samenlevingsverhaal als een film lijkt op te houden? Veel relevante vragen die nog niet helemaal duidelijk zijn.
Qua tekenvaardigheid behoeft zijn werk geen toelichting. Met name de kleinere werken blinken uit in concentratie. Wat hij naar mijn idee vooral heel goed doet met zijn werk is het volgende: Door enkele gigantische doch nauwkeurige tekeningen te presenteren trekt hij de aandacht van kijkers, vervolgens nodigt dat grote werk uit tot het beschouwen van de kleineren werken. Dat werkt bij deze tentoonstelling goed, de grote werken trekken de aandacht, waarna vervolgens de kleine werken laten zien wat Smits echt in huis heeft. Daarbij is het natuurlijk ook zo dat de kleinere werken wel redelijk betaalbaar zijn met 1100 euro per stuk.
Eerst wat goed groot werk, indrukwekkend zoals verwacht.
Met veel details. Overigens, een hele verbetering nu het uit 1 vel is opgebouwd in plaats van vele verschillende kleine.
Deze grote is dan weer een misser. De concentratie is weg. Pluspunt is wel weer dat duidelijk is dat juist die concentratie en nauwkeurigheid zeer belangrijk zijn in zijn werk.
En nu de kleine toppers.
Is nog tot en met 18 februari te zien bij RonMandos te Amsterdam
Ziet er goed uit inderdaad. Het kleine werk doet erg denken aan dat van Marcel van Eeden. Het grote werk oogt 'eigener'. Ben benieuwd naar de jaartallen… (Wanneer welk werk is gemaakt.)
Isabella, Volgens mij is al het werk 2011 en 2012. De link met van Eeden is denk ik vooral gebaseerd op het feit dat het tekeningen zijn met veel zwart-wit contrast? Inhoudelijk zie ik vooral de verschillen. (Al zijn beide uitstekende tekenaars, maar dat moge duidelijk zijn).
Ik zag vooral overeenkomst in sfeer, maar dat was meer een categoriserende dan een oordelende opmerking. Ik heb het inmiddels al niet zo goed meer op mijn netvlies omdat ik daarna uitgebreid het werk van Tjebbe Beekman op je blog heb bekeken. En dat is toch wel erg smullen.:) #schilderkunst!
Zeer de moeite waard Rik. Ik hoop het nog te kunnen gaan bekijken in Amsterdam.
Zeker doen, zeer de moeite waard!
Zeker doen, zeer de moeite waard!