Op dit moment is bij RonMandos het werk van zowel Rik Smits (1982) als Constant (1920-2005) te zien. Dat van Rik Smits is al reed behandeld, dat van Constant verdient een eigen podium.
New Babylon is een architectonische filosofie die 20 jaar van het artiestieke ouevre van Constant beslaat. En ineens was hij er klaar mee (aldus in Verf). Maar 20 jaar lang was Constant bezig met het bedenken van een nieuwe samenleving.
Na de 2e wereldoorlog vond er een enorme groei plaats in de techniek. Steeds meer dingen werden steeds sneller en betaalbaarder. Hierdoor ontstond het idee dat de mens steeds meer tijd zou hebben voor niet mechanische handelingen, de mens werd in wezen een creatief wezen omdat de rest uit handen genomen was. Het begrip Spelende Mens (de Homo Ludens) komt van Constant af. Lopen zou niet meer hoeven want om de mens te verplaatsen waren andere hulpmiddelen uitgevonden. We zouden in die toekomstvisie nogal lui uitvallen dus.
Constant geloofde dat we opnieuw moesten beginnen met een soort gigantische snelwegen waarop we dan zouden wonen. Alles bestond uit modules die aan elkaar geschakeld waren. En in dat geheel is dan natuurlijk enorm snel te reizen. Netwerken en spelen, dat is eigenlijk waar de hele filosofie vanuit gaat.
Bij RonMandos worden dus ideeën, grafiek en schetsen getoond uit die periode.
Het resultaat is niet heel erg spectaculair als beeldende kunst, als beeld is het net zo bijzonder. Maar, wie dat daadwerkelijk zou stellen en het daarbij laat, ontgaat een heel belangrijke andere factor; de inhoud. Contstant was niet zo zeer bezig vernieuwende of bijzondere beelden te maken maar juist bezig een filosofie te tonen van een mogelijke toekomstige mens. In de de architectuur is zijn werk zeer invloedrijk vanwege het revolutionaire ervan. Als we het werk op die merits benaderen, wordt het ineens ontzettend radicaal vernieuwend werk, vergelijkbaar met wat de Fontein van Duchamp is geworden voor de beeldende kunst; een totaal nieuw kader.
Is het werk van Constant de moeite waard om naar te kijken, misschien niet zo zeer. Maar het is zeer zeker de moeite waard om er over na te denken. Want Spelende Mens, dat zouden we moeten willen zijn.
Het is heel erg goed dat RonMandos ons weer helpt herinneren aan New Babylon, en alleen daarom al verplichte kost! Nog te zien tot en met 18 februari bij RonMandos te Amsterdam.
Hee Niek;
De term Homo Ludens komt oorspronkelijk niet van Constant vandaan, maar (Wikipedia);
De oudst bekende vermelding van de term is de titel van het boek Homo ludens, een algemeen cultuurwetenschappelijk werk uit 1938 van de Nederlandse historicus Johan Huizinga
ik zie geen datum van de pagina, maar ben zeer belangstellend naar het werk van constant en zou graag in contact treden om te vernemen of het werk eventueel te koop is.
@Ja Rooks, bovenstaand artikel is 25/01/2012 gepubliceerd. Indien u interesse heeft in het werk van constant kunt u het beste contact opnemen met info@ronmandos.nl