Best of Graduates is voor mij inmiddels het jaarlijks uitje geworden om te zien wat ik gemist zou hebben op andere academies. Dit jaar is het zo dat ik alle academies bezocht heb behalve Enschede.
Dus dan is ook al vrij snel de vraag, heb ik iets over het hoofd gezien? Het antwoord is natuurlijk ja. Sterker nog, degene die uiteindelijk er vandoor gaat met de Ron Mandos Youngblood Award, is me tot twee keer aan toe ontgaan (zowel bij de Rietveld als bij Ron Mandos). Het is een roze geprint monochroom ingelijst in perspex box van Tom Lore de Jong. Daarnaast zijn er nog enkele anderen die ik over het hoofd gezien heb waarvan mij dat zelf soms ook enorm verbaasd.
Het voordeel van deze Best of Graduates is toch vooral dat de werken los komen uit de context van de academie en er al een voorselectie is gemaakt. Hierdoor valt toch ook dat presentaties dit jaar echt opmerkelijk scherper waren dan voorgaande jaren (ook het jaar waar ik aan deelnam oogde rommeliger). Dat kan liggen aan de inrichting en productie van Ron Mandos maar ook omdat het er op lijkt dat het voor de kunstenaars zelf ook meer zuiver moet.
Hier een selectie beelden, waarvan de meeste nieuw. Reeds eerder kwam hier het werk van Marcel IJzerman, Stephanie Hoekstra, Kim van Erven, Roel Hooghiem, Jochem van Laarhoven, Margriet Breevoort, Hanae Wilke, Harry Markusse, Frank Blommestijn & Michiel van der Werf, Paul de Jong, Lonneke de Groot en Matea Bakula voorbij. Die tonen hier allen min of meer hetzelfde werk. Oftewel, ook dit jaar weet Ron Mandos een geslaagde selectie te maken van kunstenaars die inderdaad misschien wel de beste zijn voor de komende jaren.
Vreemde eend in de bijt is Dennis Vanderbroeck die van de Toneelschool uit Maastricht komt. Daar is verder niets mis mee maar in hoeverre behoort iemand van de Toneelschool tot de beeldende kunsten (ook al is het performance). Een complexe vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is ook vanwege de complexe gelaagdheden. Waarom zou de Best of Graduates bijvoorbeeld dan niet van de Design Academie of een MBO kunnen komen? Moet je je beperken tot de beeldende kunstacademies zoals ik zelf dat overigens ook doe? Of juist breder kijken?
Hier dan vooral een beeldverslag van dingen die nu wel opvielen of nieuw werk van een kunstenaar die me eerder opviel;
Vandaag was de laatste dag bij Ron Mandos.
Volgens mij is het purschuim of polyurethaan 😉 ipv purs schuim
@Goof, Zullen we er dan purschuim van maken? 🙂
Hey Niek! Mijn naam is Matea Bakula ipv Baluka!
Jouw naam is echt onmogelijk Matea! Moet nu aan een Big Baluka Whale denken 🙂
@Matea, Excuses 🙂 verkeerd overgenomen. Is inmiddels gecorrigeerd.
@Kim, Onmogelijk niet, ongebruikelijk wel. 🙂
bespaart me slapenloze nachten Niek 😉
@Goof. Ik zal mijn best doen 😉
Leuk dat je nog geweest bent Niek!
@Kim, graag gedaan. Mooi dat je werk ook zo compact nog altijd heel goed werkt. Misschien nog wel beter zelfs.
Ha Niek, late reactie, maar dank je! Het is toch altijd weer even spannend hoe je werk uitkomt in de context van een nieuwe ruimte, met andere werken eromheen. Blij dat het aansprak!
dankje goof 😛
MB 4life
Ik zie er één voor mij interessant werk bij, Maar gisteren was uiteraard de laatste dag. Kunstenaar staat op de shortlist, nu nog het geld om die shortlist weer wat korter te maken.
@Jacco, ben benieuwd welke uit deze lijst jij interessant vind dan ;).
Stéphanie’s : “Net niet realistisch” slaat het meest werk dat ik bezit.
@Jacco, is inderdaad sterk werk :).
@ Goof: slapeloze nachten
Samen met een aankoop was deze post een rden om weer met mijn blog te beginnne:
http://kunstverzamelaar.blogspot.nl/
@Jacco,
Leuk stukje ook :). Ik ben benieuwd naar de verdere verloop van je blog. Ook omdat je natuurlijk een net iets andere achtergrond hebt dan ik. Zou mooi zijn om zo af en toe wat vergelijkingen tegen te komen. (En een praktische vraag, waarom het criterium alleen vrouwen? Wat was daartoe de aanleiding?)
Eenvoudig na 2 jaar bleek ongveer 80% van de kunst die ik had van vrouwen te zijn. Ik heb er toen maar een regel van gemaakt. Zo valt direct zo’n 80% van de kunst af om te kopen. (Voor het kunst bekijken geldt dit criterium niet.) Vermijdt een deel van de keuzestress, ik vind te veel kunst te aantrekkelijk om te kopen. Er is nu al een werk dat al 4 jaar op mijn verlanglijst staat dat ik nog nooit heb gekocht. Simpelweg om dat er altijd iets tussenkomt en zij nauwelijks tentoonstellingen heeft.
Het voornaamste verschil tussen kunstmaker en kunstverzamelaar is dat ik praktisch moet kijken. Het werk moet koopbaar zijn en en in mijn huis passen en dat laatste wordt steeds lastiger. een kunstmaker moet juist out of the box denken en zich niet laten leiden door praktische dingen.
@Jacco, Duidelijk. Nee, ik begrijp dat dat voor het kijken niet geld. En het leuke is ook dat als je zou twijfelen over een werk dat het een goede meebeslissende factor kan zijn. Als een werk al 4 jaar op je lijstje staat, moet je dat dan niet gewoon kopen bij haar?
Als maker houd ik me ook bezig met enige praktische zaken hoor, het moet bijvoorbeeld door de deur passen 😉 (dat is tot op heden nog geen probleem geweest).
http://kunstverzamelaar.blogspot.nl/2013/11/anouk-2-evelien-jaspers-en-bart.html