Ik wist dat Rob Scholte een nogal obscure maar serieuze kunstverzameling had en daar iets mee wilde doen. Dat iets heet nu het Rob Scholte Museum. Laten we direct helder zijn, een echt museum is het niet. Het is een oud kantoorcomplex en de presentatie is dan ook niet optimaal. Voor een inhoudelijke tentoonstelling die diepere vragen stelt over het idee kunst zoals bij sommige musea is hier niet aan de orde. Voor een museum is de collectie ook niet groot en goed (er zitten veel multiples en werk op papier tussen) genoeg, op enkele uitzonderingen na.
Het is vooral die ene echte uitzondering waarvoor ik het wilde zien. Dat hij veel werk had van collega’s van zijn generatie waaronder Peter Klashorst, Mel Ramos, Georg Dokupil, Rene Daniels, Rob Birza, Rob van Koningsbruggen, Jeff Koons en Fortuyn/O’Brien zal niemand echt verbazen. Ook van recentere generaties heeft hij werk zoals Lieven Hendriks, Philip Akkerman en Marc Bijl. Dat er enkele originele tekeningen van Han van Meegeren in de collectie zit klinkt ergens begrijpelijk. Erich Wichman en Hans Bellmer zijn al wat meer vreemde eenden…
Maar het is vooral de collectie obscure werken van Jan Sluijters die het de moeite waard maakt. 70 omslagen van De Nieuwe Amsterdammer (later de Groene Amsterdammer) die Sluijters ten tijde van de eerste wereldoorlog produceerde. Deze werken zijn alles behalve politiek correct. Sterker nog, ondanks het feit dat de beelden al bijna een eeuw oud zijn zijn ze soms nog steeds shockerend. Nederland was in de oorlog in de rol van de profiteur. Nederland verkocht aan alle zijdes wapens en verdiende daar goed aan. Dat Sluijters zich met deze politiek incorrecte werken niet populair gemaakt heeft is ook de rede waarom dit werk over het algemeen niet bekend is. Maar nu zijn ze dus alle 70 keurig netjes chronologisch gepresenteerd.
(het begin van de oorlog)
(het einde van de 1e wereldoorlog waar de laatste (v)eer uit Duitsland wordt getrokken.)
Toepasselijk werk in de ruimte van John Breed
Dan volgt er hier verder een selectie werken uit de collectie. Een inhoudelijke samenhang is er niet, maar leuk om vooral veel onbekendere kanten van bekendere kunstenaars te zien.
Zoals bijvoorbeeld deze poster van Andy Warhol voor de Duitse politieke partij die Grünen.
Het is lovenswaardig dat wie dan ook energie steekt in een nieuw platform om kunst te tonen, waar dan ook. En als iemand dat uit zijn eigen zak doet zijn dat bonuspunten (ik denk dan ook even aan Garage te Rotterdam). Het is niet de beste collectie en niet de mooiste plek in Nederland. Maar ik denk dat het voor Den Helder een verrijking is, zeker als het een dynamische plek wordt. Misschien moet hij de naam veranderen naar het Rob Scholte Initiatief, want dat is het eigenlijk. De noodzaak om dingen te maken is voor een kunstenaar 1, maar dat iemand de noodzaak heeft het te tonen is vervolgens minstens zo belangrijk.
Het museum heeft nog geen website maar is letterlijk naast het centraal station van Den Helder. Het is de komende vier dagen (tot en met zondag) te bezoeken van 10.00 tot 22.00 uur. Verdere openingstijden zijn op het moment nog niet bij mij bekend.
Rob Scholte Museum, Middenweg 172-174, 1782 BL te Den Helder
fascinating!
Erg gaaf die werken van Jan Sluijters! 🙂
@Esther, Het is een flinke trip naar Den Helder, maar ik kan het je van harte aanbevelen :).
“De noodzaak om dingen te maken is voor een kunstenaar 1, maar dat iemand de noodzaak heeft het te tonen is vervolgens minstens zo belangrijk.”
Is zo.
@AR, dat bedoel ik :).
Deze collectie toont ons urgentie en hartstocht. Diepzinnigheid is enkel belangrijk voor calvinisten die het beeld wantrouwen. Scholte Chapeau!
wow! dit gaat ik even van dichtbij bekijken
@RK, gaan :). Enjoy!
Meer is Beter
A must see collection!
Ben wezen kijken, bijzondere verzameling. Rob Scholte was zelf aanwezig. Toegankelijke man. Aanwinst voor Den Helder, zowel de man als het museum.
superrob!
Geweldige collectie!! Groeten Mark en Marcella Aggenbach , The Serial Chillers.
Voor de internetkrant in Den Helder maakten wij er een artikel over.
http://www.denhelderactueel.nl/27/10/2013/rob-scholte-museum-een-aanwinst-voor-den-helder
Wanneer R’dam?
Hejger Fodisch
Het ontbreken van het werk van Jan Sluijters ( verkocht aan de Fundatie ) is een gemis.
Het tonen van je interessante verzameling aan het publiek is zeer lovenswaardig.
De gemeente Den Helder dient hier trots op te zijn.
Bedankt Rob voor de leuke babbel bij de koffie!!
Zondag 21 september dus open??
@Rob Rook, Zie facebookpagina, vermoedt het wel. https://www.facebook.com/robscholtemuseum
Vanavond in het Rob Scholte geweest, en heb diep respect voor wat er in het Rob Scholte museum, te horen, zien en te beleven is. Sta versteld van de bureaucratische overkill aan verzonnen regels. Den Helder is trots op het museum.
Dat is dus Rob ’ten voeten uit’ Lak aan de regels doen waar je zin in hebt binnen de grenzen van kunst. Zoveel regels en zoweinig centen. Er zijn zoveel echte kunstenaars in dit mierzoete regellandje maar er kan zoweinig, dan juich ik om de initiatieven van Rob.
Groetjes
Ger
Ps: ten voeten uit….. is niet rot maar Rob bedoelt.
Heel veel goede en bekende kunstenaars leven niet meer. Rob Scholte gelukkig wel. Hij is een toonbeeld van kennis en kunde. Great Dutch artist!
Men moet diepgang,ervaring en kennis hebben om de “onsamenhangende” collectie van de heer scholte te begrijpen.(de collectie dat je niet ziet is wellicht nog spraakmakender)
Gelukkige voor zo’n collectie is ook een woord ooit voor bedacht – “eclectische”.
dit museum is meer dan een “etalage” of “presentatie”…maar juist een ervaring.het gaat om mensen.
Dhr Scholte zelf is soms onverwachte aanwezig,doet spontane rondleiding voor culturele benadeeld bevolkings groepen,blinde kinderen mag zijn gehele collectie aanraken en voelen, de vloerkleden fungeren ook als speltapijten voor kinderlijk gasten (terwijl,o.a hun ouders rondlopen)
Kortom, dhr Scholte doet iets revolutionaire met zijn alsnog te uitbreiden museum.
hij maakte het voor mensen toegankelijk.
En in de studio boven zijn werkruimtes en jonge kunstenaars gekweekt en begeleid.
Overall, ik vind dit een quasi betweterig, kleinzielig artikel door een academische wijsneus,zelf omhoogzingende wannabe “kunst kriticus”….(echte oude rot …geboren 1985?)
TIP # 1; -ik raad de autheur, dhr Hendrix om te gaan liggen op een van de tapijten in de rob scholte museum – (want een museum is het wellicht niet zoals uw samenhangende perceptie dat heeft geleerd op het academy, maar dat is het wel) – kijk omhoog naar de ongepast “oud kantoor plafond” en stel uzelf de vraag ….wat is de definitie van “samenhangend”…en waarom moeten kunst juist “samenhangend” zijn?
TIP # 2; -misschien probeer gelijktijd naar wat “samenhangend” music te luisteren bijv, uwe hendrix naamgenoot met die guitar….zijn stijl ook niet “samenhangend” gevonden door menig music kriticus van die tijd.
maar wel mooie.
achteraf.
enuh….moest je mooie nieuwe opklap mountainbike echte voor de boord op de foto staan?
beetje patserige.
…of was dat fotografische”kunst”?(wel mooie hoe de slot opgekrulled staat op de stuur – zelfde als de mijne – ook ART 3 slot erop?…nou dat is pas kunst)
Maar dhr Hendrix,wil je nog een keer daarnaartoe, wel heeel snel zijn voordat de gebouw als nieuw Lidl of lifestyle winkel word ingericht.
en als je volkskunst waardeerd…hulp de beste man om zijn “initiative”,en die van de kunst des vaderlandse op de kaart te houden op deze royale plek.
en voor uzelf.
een (on)samenhangende,wel-licht dyslectische criticus.