De sattelietbeurs van ArtRotterdam heeft nogal wat naamsveranderingen achter de rug, van RAW naar Rotterdam Contemporary Art Fair naar Qade Solo Project. Het goede nieuws is dat de beurs er eindelijk qua opzet in slaagt zich te onderscheiden van de hoofdbeurs. Het doet niet alsof het hetzelfde is als ArtRotterdam met galeries die daar niet door de ballotage wisten te komen. Bij Qade zijn er solopresentaties dan wel duo-presentaties te zien van galeries. Als uitganspunt werkt dat wel en levert dat een heel rustig beursbezoek op. Ook zie je zo sneller wat een kunstenaar in huis heeft. Of eigenlijk, in veel gevallen hoe weinig het om het lijf heeft. Er is dus helaas weinig interessants te zien. Heel verrassend is dat niet met slechts een 20-tal deelnemende galeries. Hoogtepunten zijn er wel, maar Bernard Frize is daar op zijn zachtst gezegd vooral misplaatst en verder is het zoeken geblazen.
De nasmaak van de gehele beurs is vooral eentje van “jammer”. De opzet is geslaagd maar de invulling blijft nog ver achter.
Hier volgt dan dus ook een beperkt beeldverslag met zowel de dieptepunten en de hoogtepunten. Maar het merendeel van wat er te zien is, is vooral dertien in dozijn…
De beurs Qade is nog tot en met deze zondag nog te bezoeken.
Naamsverandering? Qade (door Mark Slegers e.a.) heeft toch echt een andere organisator dan RAW / Rotterdam Contemporary of RC (door Bob Smit) die aanvankelijk dit jaar net als vorig jaar in het WTC van Rotterdam gehouden zou worden, maar afgelast werd. Kijk hier, RC-link over afgelasting: https://www.rcartfair.com/info/algemene-informatie/
@WGJ De Haan,
Mark Slegers was jarenlang onderdeel van de organisatie van die eerder genoemde beurzen. Dat Bob Smit nu daar geen onderdeel van is en op eigen voet niet verder kon is niet zo relevant lijkt me.
Maar goed, als we volgend jaar toch nog een Rotterdam Contemporary hebben zullen we het zien hoe het dit deel van het kunstcircuit vergaat. Mij lijkt Nederland te klein voor 3 beurzen tegelijk in Rotterdam.