Gevonden via Trendbeheer een notitie op de facebookpagina van Rozalie Hirs. Er worden wel vaker pleidooien geschreven, waar deze niet alleen ontzettend actueel is maar ook relativeert. Geen dogma’s maar juist een openheid. Nu zijn ze niet allemaal even sterk (de laatste paar worden toch echt wel bediscussieerbaar). Ik heb wel het idee dat het een goede samenvatting is van de huidige staat van zijn, vanuit het perspectief van kunstenaars over wat kunst is, kan zijn en kan doen. Een stuk leesvoer dat wat specifiekere aandacht verdient. Om te inspireren een aan het denken te zetten.
Wij, Nederlandse scheppende kunstenaars, nemen afstand van de kaping van het kunstbegrip door de beleidsmakers en kunstmanagers die beweren namens ons te spreken, zoals de “Tafel van Zes”. Met ongetwijfeld de beste bedoelingen spreekt deze managerselite een taal die intussen het kunstbegrip zelf steeds verder aantast en uitholt. Al jaren vergiftigt dit jargon het spreken over kunst in het publieke debat.
Niet alleen behoort deze taal inmiddels tot de ideologische grondslagen voor een volstrekt destructieve “hervorming” van het kunstleven door de huidige regering, bovenal vormt zij een regelrechte belediging voor onze beroepseer als kunstenaars. Op geen enkele manier weerspiegelt deze bloedeloze fraseologie van de “culturele sector” waar het bij kunst werkelijk om gaat.
Wij hebben ons leven in dienst van die kunst gesteld. Wij werken elke dag aan de verdere scherping van onze inzichten in onze artistieke discipline. De bestuurselite spreekt niet namens ons. Wij, kunstenaars, eisen de taal weer op.
1. Kunst is niet voor een “doelgroep”. Alle kunst is altijd voor iedereen.
Wie een kunstwerk maakt brengt iets in de wereld dat voor iedereen beschikbaar wordt en de wereld leefbaar maakt.
2. Kunst is geen instrument.
Elk kunstwerk stelt zijn eigen doelen en heeft zijn eigen effecten. Wat een kunstwerk zal zijn en wat het in de wereld zal veroorzaken is niet voorspelbaar en kan niet door politieke of commerciële agenda’s worden afgedwongen.
3. De waarde van de kunst is voorspelbaar noch berekenbaar.
Kunst biedt gewaarwordingen en gevoelens, biedt kennis over wat we kunnen zien, horen, voelen, denken en doen in de wereld. Deze kennis heet “ervaring”. Een kunstwerk heeft waarde voor zover de ervaring die het mogelijk maakt specifiek is: voor zover zij tot niets anders herleid kan worden. Een kunstwerk is een specifieke gedachte over ervaring.
4. Een kunstwerk is niet zelf “toegankelijk”, maar geeft toegang tot ervaring.
Wie een kunstwerk gaat maken, bekijken of beluisteren kan niet vooraf weten tot welke ervaring het werk toegang zal geven. Daarom mag “toegankelijkheid” geen vooropgesteld criterium voor kunst zijn. Wel wordt de ervaring toegankelijker bij veelvuldig contact met het werk.
5. Kunst is een discipline.
Kunst eist toewijding, van makers zowel als van beschouwers. Alleen wie zich aandachtig op een kunstwerk richt kan tot de ervaring doordringen waar het toegang toe geeft.
6. Kunst staat los van Staat zowel als Markt.
Noch de mechanismen van de Staat, noch die van de Markt zullen ooit kunnen vatten wat kunst is. Er is vanuit de kunst gezien ook geen verschil tussen de Markt en de Staat – er is één technocratische MarktStaat die niet denkt maar reguleert (voorzover de storm van het internationale kapitaal dat toestaat). Daarbuiten is er het denken. In de wetenschap bijvoorbeeld, en in de kunst.
7. Kunst is niet “pluriform” of “democratisch”.
Kunst is ongeschikt als beleidsinstrument om falend sociaal beleid mee te corrigeren of verdoezelen. Kunst representeert geen democratische consensus maar gedijt bij rivaliteit van ideeën.
8. Kunst wordt niet “geconsumeerd”.
Een kunstwerk gaat niet op in het gebruik en is dus ook niet schaars. Daarom zijn economische wetten niet op kunst van toepassing. De gedachte van een kunstwerk is een eeuwige bron.
9. Kunst is geen “aanbod” waar een “vraag” naar is.
Geen kunstwerk is ooit ontstaan omdat de markt ernaar vroeg – je kunt alleen een vraag hebben naar iets wat je al kent. Maar het kunstwerk is juist van waarde omdat het niet voorspelbaar is. De vraag van het publiek is dan ook geen creatieve of artistieke factor.
10. Er is geen “overaanbod” van kunst. Kunst is excessief, genereus, en toch steeds opnieuw noodzakelijk.
Elk kunstwerk is altijd al teveel. Er is altijd meer kunst dan wie dan ook kan bijbenen. Het is niet anders: er is meer te denken, te ervaren en te doen dan de mens aankan, en de kunst maakt dat ongemakkelijke feit steeds weer zichtbaar. Dat zichtbaar maken is menselijke noodzaak: precies het teveel dat de kunst biedt kan de mens boven zichzelf uittillen en bevrijden van sleur en regelgeving. Dus is kunst, naast altijd al teveel, ook nog nooit genoeg.
11. Een kunstwerk is een vraag waarop het antwoord een verandering in je leven is.
12. Kunst viert dat wij kunnen denken, voelen, scheppen, leven.
Peter Adriaansz
Maarten Altena
Rozalie Hirs
Samuel Vriezen
Wowie Wow… Iemand is hier even een weekend met een borreltje teveel op teksten gaan schrijven. Ben ik de enige die het best verontrustend vindt dat Rozalie zichzelf aanduidt met ‘Wij’?
Doe even realistisch Rozalie.
tomenotto.blogspot.com
@Tom en Otto,
Wij is in dit geval de kunstenaars die het pleidooi ondertekend hebben. Nu weet ik alleen niet wie deze tot op heden allemaal ondertekend hebben, maar gezien de aard van sociale media (facebook) zal het redelijk snel gaan.
Verder weet ik niet wat er zo verontrustend of onrealistisch is aan deze tekst?
Beste Niek,
Ik stel je vraag zeer op prijs. Misschien dat dit artikel
http://www.modernedition.com/art-articles/art-trends-tendencies/art-trends-tendencies.html
enigzins de lezer op de hoogte kan stellen van de gang van zaken in de kunstwereld wbuiten Nederland. Ik bewonder zeer de gemoedelijke gang van zaken van de Nederlandse kunstwereld zeker. Lekker knus. Echter wellicht is een internationale orientatie niet verkeerd voor jonge kunststudenten. Punt 6 is een duidelijk voorbeeld dat Rozalie moeite heeft met het besef dat een kunstenaar ook moet kunnen leven van zijn werk. Altijd al geweest uiteraard (Rembrandt, Damien Hirst).
Wat vindt jij hiervan Niek?
-Otto
Sorry. Punt 9 over het hoofd gezien:(
-Otto
@Otto,
Ik ben het met Rosalie eens in die zin dat kunst niet kan voldoen aan een markt-mechanisme in eerste instantie. Het zou vreemd zijn als er vraag is naar werk wat er nog niet is. Dat is ook de rede dat van die lekker abstracte werken het zo goed doen in kantoren en dergelijke, maar niet in de musea verschijnen. Dat is werk dat echt gemaakt is aan de hand van vraag.
Ik ben het met jou eens dat het een goede zaak is bekend te zijn met wat er speelt, wereldwijd. Nederland is een kleine wereld. Daarom dat dit blog niet alleen Nederlands is, maar ook een hoop andere blogs in de gaten houd van niet-Nederlandse kunst.
Ik heb wel moeite met het herkennen van trends in de kunstwereld. Ik vind het ook geen goede zaak, immers, dan krijgen we “kantoorkunst”. In de muziekwereld spreken ze van het ‘hypen’ van artiesten. Maar wat ineens hip wordt, kan ook ineens weer dalen in aanzien. Delayed gratification is volgens mij een keyword hier en ik ben van mening dat dat ook meer nastrevenswaardig is. Het scoren van een pophit als Friday levert Rebecca Black vast wel een leuk bedrag op, maar er een leven mee vullen gaat haar niet lukken. (one-day-fly) Voor kunst is het scoren van een hit niet zo mogelijk als bij popmuziek, maar de vergelijking snijd wel degelijk hout. Tenzij je Damien Hirst heet.
Althans, tot zo ver mijn ideeën daarover. Of heb ik de vraag verkeerd begrepen?
Punt gemaakt beste Niek.
Ik vindt het ook zeer triest dat er wordt gespeculeerd met kunst. Echter het blijft een feit dat het wel gebeurd, zoals bij Jacob Kassay
http://www.artinfo.com/news/story/36412/through-the-looking-glass-behind-jacob-kassays-meteoric-auction-rise/.
Ik denk niet dat jonge kunstenaars daar kantoorkunst door gaan maken. Het kan juist een stimulans kan zijn om met een geld injectie bijvoorbeeld groter werk te maken. Het is een moeilijke balans maar juist daar zou ik wel eens een goed artikel over willen lezen.
Het is teleurstellend dat Rozalie in haar visie gewoon de huidige gang van zaken ontkent. Ik ben ook van mening dat iedereen weet hoe complex kunst op dit moment in elkaar zit en dat niemand baat heeft bij zulke naieve wollige 12 punten.
(ik bedoel 11. Een kunstwerk is een vraag waarop het antwoord een verandering in je leven is.)
Daarentegen wel goed dat we onze gedachten hierover kunnen uitwisselen.
-Otto
tomenotto.blogspot.com
@Otto,
Ik denk dat Rozalie ons juist een enorme dienst bewijst door in elk geval een statement in te nemen. We kunnen haar niet verwijten initiatief te nemen. Sterker nog, ik ken haar werk verder niet, maar ik vind het erg krachtig dat ze wel een uitspraak doet en probeert iets te doen.
Ik denk ook niet dat er iemand echt kunst maakt, om gewoon rijk van te worden en er zelf een hekel aan heeft. Maar ik kan me wel indenken dat mensen een rekening mee gaan houden. En dat is een slechte zaak. Ik denk ook niet dat je daar als maker uberhaupt mee moet conformeren. (maar daar denk jij zo te zien iets anders over ;).) Ben benieuwd naar jouw visie daarin.
@Niek,
Je hebt helemaal gelijk dat het belangrijk is dat wij standpunten innemen. Je hebt bovendien gelijk dat goede kunst gecreeerd wordt uit een bepaalde noodzaak. Dat betekend niet dat jonge kunstenaars niet moeten leren om hun werk en hunzelf professioneler te positioneren.
Het streven is van je werk te kunnen leven nietwaar?
Hoewel ook ik blij ben met Rozalie’s bijdrage, ontbreekt in haar hele verhaal over het algemeen voor mij een bepaalde zelfreflectie. Een bepaalde kritiek op de situatie waarin we nu verkeren. Nederland doet het internationaal helemaal niet goed in de kunst (zie link http://www.artreview100.com/statistics/, zelf Oekraine is vertegenwoordigd maar geen enkele Nederlander), in tegenstelling tot mode of design. Soms is het niet alleen dit kabinet of de crisis maar ook te wijten aan de instelling van de kunstenaars zelf.
Moeten we niet af en toe durven te zeggen zonder excuses dat een bepaalde tentoonstelling onwijs kut is? Hoe denk jij daarover?
-Otto
tomenotto.blogspot.com
@Otto,
Daar heb jij weer gelijk in, het is natuurlijk wel verstandig je werk en jezelf zo degelijk mogelijk te presenteren. Daarvoor hoef je weinig afbreuk aan je werk te doen ook.
Over de Nederlandse kunstwereld denk ik dat je een punt hebt, Nederland lijkt internationaal niet mee te tellen, dat in tegenstelling van onze Zuiderburen die het juist internationaal goed lijken te doen. Ik heb zelf het idee dat dat vooral te maken heeft met een mentaliteitsprobleem en een te veel een voor allen, en allen voor 1 mentaliteit te maken heeft. Er zijn te veel, te veel verschillende soorten kunstenaars. Daar komen soms eenlingen uit die het erg goed doen, maar er is geen sprake van een scholing. Daardoor is het voor de gewone toeschouwers niet goed te zien waar et over gaat (want te weinig herkenning in de vorm en mentaliteit) en dus te onduidelijk en dus een minder sterke markt en dus een te laag nationaal draagvlak om het vervolgens verder te brengen naar een internationaal vlak. Zie Duitsland waar de Meisterschule nog zo functioneren. En we weten allemaal hoe goed de Duitsers het doen. Althans, dat is mijn idee daarover.
Als ik een relevante expo bezoek, dus een waarvan er ook verwacht wordt dat ik er over schrijft (Temporary Stedelijk bijvoorbeeld) en deze zou enorm zuigen, dan zal ik het zeker niet laten deze onderbouwd te bekritiseren. Als het kut is zal ik dat begrip niet hanteren, maar de oplettende lezer zal zeker tot een soortgelijke conclusie komen ;). Maar over het algemeen, als ik een rondje galerieën doe in Amsterdam, en ik vind het niet goed, dan zal ik er niet over schrijven. Tenzij het juist relevant kan zijn. Zoals Gijs van Lith. Dat vond ik ook niet erg goed, maar is wel iemand die op dit blog eens besproken moest worden.
Zo, poeh, dat is een lap tekst.
Hoe zit het bij jullie? (kwa inhoudelijkheid is het natuurlijk een stuk minder werk dan mijn blog hier 😉 )
@Niek,
Wij zullen niet schromen kunst kut te noemen als het kut is noch werken te prijzen indien deze prijzenswaardig zijn. Het is ons doel daarentegen een bijdrage te leveren, weliswaar op onze manier maar een bijdrage niettemin. Mochten mensen daar aanstoot aan nemen dan is dat zo. Ik lig daar niet wakker van en Tom ook niet denk ik.
Daarentegen lijken dingen eenvoudiger dan ze zijn. Het is moeilijker een snaar te raken dan je denkt.
-Otto
Tomenotto.blogspot.com
@Otto,
Kijk, daar ben ik het helemaal mee eens, vaak lijkt het alsof ik misschien maar wat in de lucht schreeuw, maar de hoeveelheid werk in een blogpost moet niet onderschat worden. Ik weet niet hoeveel werk jullie er aan besteden (iedere dag een post proberen jongen! echt doe dat voor mij! :D) Maar ik ben per dag ongeveer 3 uur bezig per blogpost. (sommigen meer) En inderdaad, meestal wordt alles voor zoete koek geslikt of komt er geen inhoudelijke reactie als deze er al is. Dat vind ik wel jammer soms. Het niet met mij eens zijn heb ik graag, maar dan wel onderbouwd. En dan gaat het niet om ego’s verdedigen maar om tot nieuwe inzichten te komen.
Die daag ik dan ook graag uit en ben daarom ook blij met jouw kritische inhoudelijke reacties. (waar ben je te vinden op facebook/twitter? dan spreken we een keer iets af. Stuur anders een keer een mail)
@Niek,
Je kan ons ook vinden op TomenOtto Dutch Art Reviews op facebook. Ook daar posten wij geregeld filmpjes en artikelen. Gisteren overigens weer een nieuwe post op onze blog:) Proberen toch met meer regelmaat wat te posten. Zit idd veel werk in zo’s weblog!
-Otto
tomenotto.blogspot.com