Pictura; Wahlverwandtschaft – Eli Content, Joanneke Meester, Irene van de Mheen

De afgelopen vier jaar heb ik in de regel enkel tentoonstellingen gepubliceerd die op enige wijze konden rekenen op een positieve aandacht. Het werk hoeft niet per se ‘goed’ te […]

De afgelopen vier jaar heb ik in de regel enkel tentoonstellingen gepubliceerd die op enige wijze konden rekenen op een positieve aandacht. Het werk hoeft niet per se ‘goed’ te zijn, maar heeft wel op een bepaalde wijze kwaliteiten die ik de moeite waard om een positie tot te nemen en deze zichtbaar te maken. Zo gebeurt het eigenlijk nooit dat ik dus werk laat zien wat simpelweg beneden alle peil is; heel slecht werk. Immers, het is waardevoller aandacht te besteden aan dingen die goed zijn. Ik besteed liever geen tijd aan dingen waar ik geen zin in heb.

Deze tentoonstelling bij Pictura stelde mij voor een dilemma. Enerzijds twee kunstenaars die ik graag vaker zie, anderzijds een kunstenaar aan wie verteld moet worden dat het misschien beter is een andere tijdsbesteding te zoeken.

Wahlverwandtschaft Overzicht

Wahlverwandtschaft Overzicht

 

Eli Content (1943) maakt werk op krantenpapier wat duidelijk handelt over de Joodse (beeld)cultuur. Door blauwdrukken te plaatsen gaat het niet zo zeer om de specifieke vis (of ander voorwerp) maar het concept van ‘de vis’. Hier wordt duidelijk dat Content stapsgewijs de schepping van de wereld verwerkt tot krachtige beelden. Door dat vervolgens op kranten te schilderen plaatst hij die platonische beelden direct terug in de dagelijkse realiteit. Toch heeft het ondanks die beeldende intellectuele houding ook nog haar eigen decoratieve waarde, het grote liggende werk is niet verassend ook een ontwerp voor een tapijt.

 

Eli Content - Ontwerp, tapijt Portugeese Synagoge - Acrylverf op krantenpapier

Eli Content – Ontwerp, tapijt Portugeese Synagoge – Acrylverf op krantenpapier

Eli Content - Ontwerp, tapijt Portugeese Synagoge - Acrylverf op krantenpapier

Eli Content – Ontwerp, tapijt Portugeese Synagoge – Acrylverf op krantenpapier

Eli Content - Ontwerp, tapijt Portugeese Synagoge - Acrylverf op krantenpapier

Eli Content – Ontwerp, tapijt Portugeese Synagoge – Acrylverf op krantenpapier

Eli Content - Schepping van de Mens - Acrylverf op krantenpapier

Eli Content – Schepping van de Mens – Acrylverf op krantenpapier

Eli Content - Schepping van de Mens - Acrylverf op krantenpapier (detail)

Eli Content – Schepping van de Mens – Acrylverf op krantenpapier (detail)

Eli Content - Schepping van de Vogels en Vissen - Acrylverf op krantenpapier

Eli Content – Schepping van de Vogels en Vissen – Acrylverf op krantenpapier

Eli Content - Schepping van het Licht - Acrylverf op krantenpapier

Eli Content – Schepping van het Licht – Acrylverf op krantenpapier

Eli Content - Schepping van het Licht - Acrylverf op krantenpapier (detail)

Eli Content – Schepping van het Licht – Acrylverf op krantenpapier (detail)

 

Eli Content - Majim, Sjamajim (Water, Hemel) - Acrylverf op krantenpapier

Eli Content – Majim, Sjamajim (Water, Hemel) – Acrylverf op krantenpapier

De tweede deelnemende kunstenaar aan deze kleine groepstentoonstelling is Irene van de Mheen (1967). Haar werk handelt over abstractie versus de ruimte. Dat levert esthetische beelden met een eigen gevoeligheid voor compositie en kleur. Daar hoeft verder weinig over gezegd te worden.

Irene van de Mheen - Installatie voor Pictura - Vinyl op raam

Irene van de Mheen – Installatie voor Pictura – Vinyl op raam

Irene van de Mheen - Maquette (tentoonstelling Galeria Alejandro Sales) - Vinyl op papier in perspex box

Irene van de Mheen – Maquette (tentoonstelling Galeria Alejandro Sales) – Vinyl op papier in perspex box

Irene de Mheen - Installatie - Tape en vinyl

Irene de Mheen – Installatie – Tape en vinyl

Irene de Mheen - Inside Information - Collage van hout, gouache en vinyl

Irene de Mheen – Inside Information – Collage van hout, gouache en vinyl

Irene de Mheen - Inside Information - Collage van hout, gouache en vinyl

Irene de Mheen – Inside Information – Collage van hout, gouache en vinyl

Irene van de Mheen - Diverse werken op papier

Irene van de Mheen – Diverse werken op papier

Iriene van de Mheen - Zonder Titel - Tape en aquarel op papier

Iriene van de Mheen – Zonder Titel – Tape en aquarel op papier

De derde en laatste kunstenaar is Joanneke Meester (1966) die vooral bekend is van dat pistooltje van huid, wat ook volgens de zaaltekst haar laatste hoogtepunt was (2006). Nu was het pistooltje inderdaad nog een vondst, werk met dergelijke beeldende gevoeligheid is er hier niet bij. Het werk verwijst naar de social media cultuur (waarop pijnlijk genoeg geschreven wordt dat mensen het “leuk vinden” en “interactiviteit met de kunst zo leuk”) of naar het kunstenaarschap zoals het werk ‘Advice to myself – stop making art – and see what happens’. Het zou een goed idee kunnen zijn dat Meester daar ook navolging aan geeft. De werken zijn conceptueel flauw, ondoordacht, schreeuwerig en pretentieus “kijk eens hoe leuk ik kunstenaar ben”. Sommige kunstenaars doen vergelijkbare uitspraken met bijtend gevoel voor cynisme, maar dat ontbreekt Meester hier. Het werk is daarvoor visueel en inhoudelijk te geruststellend en mist daardoor de radicaliteit om echt vragen op te werpen. Wat dus de noodzaak is van die beelden naast haar eigen “leuk kunstenaar zijn” blijft een raadsel.

Joanneke Meester - Vind ik leuk, Reageren, Delen - Post-its

Joanneke Meester – Vind ik leuk, Reageren, Delen – Post-its en stiften voor de bezoekers

Joanneke Meester - Tate Modern here I come, Imagination is more important than knowledge, Einstein - Acrylverf op textiel

Joanneke Meester – Tate Modern here I come, Imagination is more important than knowledge, Einstein – Acrylverf op textiel

Joanneke Meester - Cube Structures, A Good Concept is Difficult to Lose, Sol LeWitt - Sol LeWitt-Maquette

Joanneke Meester – Cube Structures, A Good Concept is Difficult to Lose, Sol LeWitt – Sol LeWitt-Maquette

Joanneke Meester - Advice to myself, stop making art, and see what happens - Tekening

Joanneke Meester – Advice to myself, stop making art, and see what happens – Tekening

Het werk van met name Eli Content en Irene van de Mheen trekken de tentoonstelling naar het positieve maar het grote gedrocht van Meester overheerst de hele ruimte. Denk je het werk van de Meester weg heb je een mooie tentoonstelling met het werk van Content en Van de Mheen, dat is ook dan echt de moeite waard.

De tentoonstelling is nog tot en met 6 april te zien bij Pictura te Dordrecht.