Op dit moment staat midden in de galerie van Phoebus een tafel. Op het eerste gezicht een heel degelijke tafel alsof deze gemaakt is voor de galerie. Zacht afgewerkt en met mooi hout en een flinke steen. Esthetisch is het zeker en het toont ook nog eens vakmanschap. Een tikkeltje ongewoon, maar je kunt hem prima gebruiken als tafel.
Toch hebben Thomas I’Anson en Cathérine Lommée er heel andere bedoelingen mee. Het lindehout en eikenhout alsook de titel verwijzen nadrukkelijk naar de Metamorfosen en maakt dat de tafel met het tafel-zijn ook iets anders is. De mythe van het oude en arme echtpaar Philemon en Baucis verhaald over twee gasten die het echtpaar ontvangen. Ze hebben niet veel maar vriendelijk als ze zijn schenk het echtpaar ze de wijnglazen vol. Al snel blijkt er iets vreemds aan de hand, de wijn gaat maar niet op. Omdat het zo gezellig is besluit Philemon de gans te slachten. De gans heeft er niet zo veel zin in en vlucht weg totdat hij bij één van de gasten op schoot gaat zitten. Op dat moment blijken de gasten geen gewone gasten maar Zeus en Hermes. Als beloning voor de vrijgevigheid van het arme echtpaar sparen de goden Philemon en Baucis van een zondevloed, veranderd hun huis in een tempel en sterven ze uiteindelijk tegelijk waarna ze in een lindeboom en eikenboom veranderen.
De tafel is misschien zoals de wijn die maar niet op gaat. Je kunt de wijn drinken, maar je voelt aan dat er meer aan de hand is. Is het zo dat degene die plaatsnemen aan de tafel eveneens veranderen in Philemon en Baucis of Zeus en Hermes? Wat zijn de implicaties daarvan.
In die zin werpen I’Anson en Lommée ons een raadsel voor waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. Het is een tafel, de vraag is wat het allemaal nog meer voor betekenis kan hebben.
Tentoonstelling is nog tot en met 3 maart te bezoeken bij Phoebus te Rotterdam
Laat een reactie achter;