Ook dit jaar ben ik weer gaan kijken naar PAN. Net als vorig jaar veel ontdekkingen, veel bekenden en dingen uit de categorie ‘ik zou het niet doen’. Maar dat is juist wat zo’n beurs zo leuk maakt, het is ontzettend divers. Alles kan er in principe naast elkaar staan zonder direct in elkaars vaarwater te zitten. Zo zijn er tapijten, antieke klokken, hedendaagse kunst (zowel het conceptuele als het ambachtelijke realisme), moderne kunst, rariteiten etc. Het mag en kan allemaal bij elkaar.
Hier dus traditiegetrouw vooral een beeldverslag van wat er zoal te zien is. Deze beurs is er om geïnspireerd te raken en te zien dat het niet uit maakt wat je doet, als je het maar goed doet.
Zo een mooie reeks van John Baldessari die probeert 3 ballen in een rij op te gooien.
Van Fontana een werk van een orde die ik nooit eerder heb gezien.
Over de top-kitsch uit een tijd dat dit nog gewoon studies waren.
Sculptuur van Kim de Ruyscher wat goed lijkt op een verpakking voor olieverf, maar van marmer is.
Ben geloof ik al vaker erg enthousiast geraakt over het gedetailleerde werk van Swanenberg. Nu toont hij een groot (meer dan een meter) werk geinspireerd op Mondriaan.
Het bed van Hans van Bentem is blijkbaar ook te koop, kost wat maar dan heb je ook wel een heel luxe bed.
Opmerkelijk werk van Struycken, ik ken vooral grids van zijn hand.
Koeien…
Heel mooi fijn sculptuur van Annerose, iemand om in de gaten te houden.
Gijs van Lith staat al langer op de radar en toont recent werk. Erg krachtig.
Er zijn diverse stands met ikonen. Ondanks de eentonige beeldtaal blijven de werken van een enorme diepte vertegenwoordigen.
Heel opmerkelijk monochroom door epoxy en alkyd op metaal te smeren.
Mocht een koe niet boeien, u kon ook een struisvogel kopen.
Bij Jaski opmerkelijk werk van Brands die doorgaans aanzienlijk kleurrijk werk maakte.
Ontzettend mooi paard door Jill Greenberg die bekend is van wel meer foto’s met dieren.
Opvallend abstract werk van Picasso.
Westerik schildert nog altijd, en de werken worden steeds sterker.
Ontdekking van de Pan waren toch echt de wandkleden bij N. Vrouyr. Het zijn tapijten die als uitzet werden meegegeven aan de meisjes in een bepaalde streek in Iran begin 1900. De abstractie en fijnheid zijn ontzettend krachtig en het levert beelden op die ongekend zijn.
Lucassen laat zich wel of niet inspireren door Fontana.
Bij Katwijk evenals vorig jaar Jae Ko, werk van papier met pigment gekleurd. Schitterende krachtige kleuren en textuur waarvan op foto bar weinig overblijft.
Een werk van mijzelf hangt er ook (hing, is verkocht).
Katinka Lampe met een portret met kleurrijk haar.
Bij Ron Mandos verder werk van Stefan Peters, die ook laat zien in het klein op tondo erg goed uit de voeten te kunnen.
Bij Torch een topstuk van Eelco Brandt, naast een videowerk toont hij ook twee sculpturen die samen 1 installatie vormen. Even lijkt het machinaal werk maar na korte aanwijzing zie je dat de metalen bollen handwerk zijn en er een organisch gevoel aan zit. Top.
PAN Amsterdam duurt nog tot en met zondag 25 november bij de Rai.
Mooie openingsfoto:)
En: Wat ben jij toch een supersnelle informatieverwerker. Bij het snel naar beneden scrollen zie ik ongeveer de hele PAN hapklaar voorbij komen (denk ik, want ik heb veel minder waargenomen dan jij). Knap hoor! Een paar petjes af;)
Ik was erbij toen een middelbaar stel bovengetoond werk van Cole Morgan kocht: het leek alsof ze weer voor het eerst verliefd werden. Wat kunst al niet kan doen, ook in beurs/galerie-format.
“…ikonen. Ondanks de eentonige beeldtaal blijven de werken van een enorme diepte..” Kun je dat uitleggen? Voor mij zijn ikonen typisch ‘platte’ verbeeldingen van een ‘plat’ geloof. Enorm vakmanschap verspild aan uiterlijkheid/íjdelheid-der-ijdelheden. Het Orthodoxe geloof, en zo zijn ikonen, is voor mij nog veel meer dan het Roomse geloof, een geheel van plaatjes en rituelen; waar zie jij de diepte? (Maar ja, ik ben Protestants grootgebracht, min of meer in de stijl van Saenredam:)
@Henkjan,
Allereerst dank voor de complimenten en de anekdote van Cole 🙂 (wat overigens ook echt een mooi werk is).
De kracht van Ikonen is juist dat platte. Al die werken zijn opgezet volgens strenge kaders maar hebben vergelijkbare kracht als juist Saenredam. Ook zijn werk is opvallend plat geschilderd. Door een soort niet-afbeeldende mentaliteit (of soberheid van de afbeelding zelf) kan juist die afbeelding die er rest een poort zijn voor een meer transedentale beleving. Omdat alle beeldende effecten er uit zijn, rest alleen de kern van het beeld wat je ook zou kunnen beschouwen als de kern van religie (zonder alle poespas). De concentratie die nodig is om dergelijke beelden te kunnen vervaardigen, daarin zit ook die diepte.
Heb ik zo het enigszins verduidelijkt?
Het beeld uit China lijkt me uit de Tang dynasty (618-906 aD)
@Giel, je weet dat ik daar echt niets zinnigs over kan zeggen, maar op het bordje stond toch echt Han Dynastie (zeg uit mijn hoofd 200 BC en 300 ABC). Ze hadden trouwens ook een stand gespecialiseerd in Oosterse keramiek.
het werk van Gijs van Lith spreekt me aan, ik kende hem niet, maar het vrije schilderen is m.i. in opkomst zonder regels zonder maniertjes zonder nagestreefde esthetiek…
@Wil, dan zeker de moeite waard om even te gaan kijken ;). Er hangen naar ik meen 4 werken van zijn hand bij Husstege.
Niek, jouw werk heeft overeenkomsten met Sibylle Eimermacher. zie: http://www.sibsite.eu/zt_crane.htm
@Werk, Dat is correct, heb haar werk meermalen gezien en ik zie de overeenkomsten in onderwerp. Toch gaat het bij Sibylle over heel andere aspecten als het mijne en levert het ook andere beelden op. Het is net zoals het vergelijken van de Zonnebloemen van Van Gogh met die van Gaugain 😉
Een echte Adriaen van Ostade aan de muur is wel Jetset!
@Albert, Geen idee, does that matter? Mooi werk, dat wel.
Nee Niek ik verbaas mij om het feit dat het er tussen hangt, er zijn maar 60 werkjes van hem bewaard gebleven.
@Albert, Gek dat ze dat werk dan maar zo op een deur hangen, als er zo weinig werk van hem is ben je toch doodsbenauwd dat het van de deur af valt. Wist overigens niet dat er 60 werken van zijn hand bekend zijn. Dan zal de prijs er ook wel naar zijn ;).