Over alles wordt tegenwoordig nagedacht, vooral over hoe dingen er uit moeten komen te zien. En met dingen bedoel ik dan objecten. Objecten die we veel gebruiken. Op dit moment typ ik deze tekst op een MacBook. De schermhelderheid past zich automatisch aan aan het licht in de kamer waarin ik me bevind. Alle knoppen zitten op een logische plek en het hele apparaat zit in een solide aluminium case. Geen gekke gaten of schroefjes. Echt handig is dat niet, stel dat de batterij vervangen moet worden kan ik dat niet zomaar zelf doen, dat is het nadeel van weggewerkte schroeven. Maar zoals nu mijn MacBook is designed, zo is dat dus met bijna alle dingen die we dagelijks gebruiken. Slechts zelden zien objecten er nog zo uit, omdat dat de meest effectieve manier is om te maken of om het product te gebruiken.
Bij Nest is op dit moment een tentoonstelling te zien met vooral veel ‘vormgegeven’ objecten. Beeldscherm niet om naar het scherm te kijken, maar naar het object zelf. Of een stel scanners, om naar te kijken. Deze objecten zijn enorm vormgegeven en daarom ook in zekere zin esthetisch. Het probleem zit hem dan ook direct daarin, vormgeving is vaak volgens het poldermodel.
Het poldermodel in vormgeving is het beste zichtbaar bij auto’s. Gewone personen auto’s zien er bijna allemaal hetzelfde uit. De basis van de vormgeving van auto’s is volgens een opmerkelijk strikt kader. Dat is omdat ze natuurlijk zo vaak mogelijk dezelfde auto aan verschillende mensen willen verkopen. Een ontwerp moet er daarom ‘niet te spannend’ en ‘niet te saai’ uit zien. Want, zo veel mogelijk mensen moeten dat ontwerp kopen. Daarom het poldermodel, waarbij uiteindelijk er een middelmatig of eigenlijk nietszeggend model uit komt.
Dat is dan ook direct het probleem van de tentoonstelling. Hoe veel betekenis heeft zo’n auto dan? Hoeveel betekenis heeft zo’n scanner dan? Al die objecten zijn in zekere zin middelmatig en ontberen iedere vorm van radicaliteit, behalve de radicaliteit van het er zijn als object. Natuurlijk weten die kunstenaars dat maar al te goed en zoeken die spanning op. Want, ook al hebben we al die vormgeving die zo middelmatig is, wat zegt dat dan eigenlijk over ons. Want we gebruiken die voorwerpen wel dagelijks.
Toch vraag ik mij dan af, is het de taak van kunstenaars om vormgevers te analyseren, of zou het eigenlijk niet zo moeten zijn dat de vormgevers de kunstenaars zouden moeten analyseren?
Afijn, het is niet de meest toegankelijke tentoonstelling maar stelt wel wezenlijke vragen over de wereld om ons heen, in al zijn banaliteiten.
Material World overzicht
Anne de Vries – Sneakernet 2,0 – Main Page – Roestvrijstaal, PETG
David Joblonowski – Persepolis, Screenshot 2010-03-21 at 6,46,16 PM – Offsetplaat, plastic vel, karton en schanieren & Multiple Horn – Offsetplaat, plastic vel, koper en schanieren
Magali Reus – Balance Sheet (Grey 11), (Gray 10,5) & (Red 9,8) – Siliconenrubber, pigment en aluminium
Martin Westwood – These Hands are Models, Rehearsing, Relaxing, Snacking – Gebakken klein doordruk en afgietsels van Smints en kaasstengels
Magali Reus – Circulation (Increase), (Decrease) – Jesmonite, siliconenrubber, pigment en aluminium
Magali Reus – Circulation (Increase), (Decrease) – Jesmonite, siliconenrubber, pigment en aluminium (detail)
Ruben Grilo – Laser Piece no7 & no8 – Laseranimatie
Trisha Donnelly – Untitled – 6minuten Videoloop
Ruben Grilo – Cage for Men, Instant Shape No1 & No4 Driving the Change – Renault – And Mobing Forward – Toyota & Laser Peace No3 – Motorkap van gecrashte auto, overgeschilderd in originele kleur stalen haak en laser
Martin Westwood – Extrusion 20, Still Inter Lace – Bevlekte Polssteun, Oesterschelp, manchetteknoop met parel en kristal, telefoonkabel, DC stripboekspieren, balpen, hosui papier, courant papier en viltgevoerde walnoothouten lijst
David Jablonowski – Multiple, Vertical I & II – Roestvrij staal, plastic, Canon flatbed scanners
Anne de Vries – Image Transfers nr1; Banana, Apple and Pear Image Transfer – Roestvrijstaal en PETG
Anne de Vries – Image Transfers nr1; Banana, Apple and Pear Image Transfer – Roestvrijstaal en PETG (detail)
David Jablonowski – (Part of a series) Corporate Foresight – Steen, aluminium, monitor, plastic sheets, bladeren, kruiden en specerijen
David Jablonowski – (Part of a series) Corporate Foresight – Steen, aluminium, monitor, plastic sheets, bladeren, kruiden en specerijen
David Jablonowski – (Part of a series) Corporate Foresight & Tools and orientations part 1 & part 2, carbon
Martin Westwood – Polyesther Resin Cast of Car-Parcel Shelf and Polyurethane Resin Cast of Puff-Pastry – Hoedenplank afgegoten in polyester en bladerdeef afgegoten in polyurethaan
Martin Westwood – These Hands Are Matching Models – Gebakken klei doordruk en afgietsels van Range-Rover Hoofdsteunen en rookglas
Ruben Grilo – M-Src ‘EmScreen’ & Z-Scr ‘ZedScreen’ from Screen Alphabet 0 HIgh Gain projectiedoek gespannen op geschilderde stalen buis
De tentoonstelling is nog te zien tot en met 3 maart en is een aanrader voor ieder die vragen stelt omtrent vormgeving en maatschappij. Daarvoor ga je naar Nest te Den Haag.
Gerelateerd