Context kan een meerwaarde zijn op het werk. De context in de letterlijke zin; binnen welke omgeving wordt iets getoond. Een white cube heeft dat niet maar hoe houdt hedendaagse kunst zich in het andere uiterste. In Parijs is een museum dat gaat over de natuur. Dat betekend in dit geval een klassiek herenhuis met een hoop opgezette dieren. Aan alle wanden draperingen of oude schilderijen. Een historische beladenheid alom dus.
In een dergelijke context kunst plaatsen moet dan natuurlijk wel een relatie aangaan met dat museum. Gelukkig zijn er meer dan genoeg kunstenaars die iets hebben gedaan met dieren of natuur. Maar toch, als je een werk uit hedendaagse context in zo’n historische context plaatst, dat klinkt niet als een directe match.
Toch werkt dat opvallend goed. Niet alle hedendaagse werken kunnen de bombastische ruimtes even goed aan, maar over het algemeen worden het toch mooie accenten en meerwaarden. Heel veel verder dan accenten en meerwaarden komt het zelden en dat is ook niet zo vreemd, er is gewoon al heel veel te zien. Echt misplaatst zijn de werken nooit en afgezien van het feit dat het erg veel bij elkaar in kleine ruimtes is, is het prima te doen.
Een dergelijke context ten opzichte van een white cube is het andere uiterste qua beladenheid. Dat blijkt indien slim ingezet helemaal geen groot probleem te zijn voor de hedendaagse kunst.
Hier een beeldverslag;
Het is onduidelijk wat permanent is en wat tijdelijk, maar het museum zal er nog wel een poosje blijven staan te Parijs.
Laat een reactie achter;