het MSK (@MSKGENT) staat aan de overkant van de straat als je bij SMAK (@SMAK_Gent) bent. Bij een bezoek aan de ene, kan een bezoek aan de ander dan ook haast niet uitblijven. Zoals bekend was ik al uitgebreid bij SMAK geweest (zie hier en hier) en ben vervolgens dus ook even naar de overkant van de straat gegaan. Entree is slechts 1 euro, heerlijk die symbolische bedragen. De helft was dan weliswaar afgesloten maar voor de oude vaste klassiekers is dat natuurlijk geen geld. Helaas was de helft van het gebouw niet bezoekbaar omdat ze daar dus ook druk bezig waren met de voorbereiding van de grote Ensor tentoonstelling ter ere van zijn 150-jarige geboorte datum.
Het is een museum dat best wat internationaal fameus werk heeft. Onder andere twee van de weinige Jeroen Boschen waaronder de onderstaande.
Ook daar een Pieter II Breughel, de bekende boerenbruiloft. Wat op normale reproducties is niet zien is, is dat het paneel enorm krom is getrokken. We hebben het dan niet over millimeters maar over centimeters.
Ook bekend, een James Ensor. Viel binnen de zaal direct op ook al is het een relatief klein werk. Ontzettend sterk materiaal gebruik.
Nog een bekende naam is Jacob Jordaens, daar hebben ze meer werk van. Dit werk viel echter op omdat het niet overdreven groot is en omdat er binnen het schilderen ook iets lijkt te ontstaan. Een zeer sterke voorstudie die terecht getoond wordt.
Want onbekender, maar ontzettend mooi.
Een ander “lege” ruimte.
Van een heel andere noemer is onderstaand schilderij. Hangt in een grote zaal met veel groot werk maar dit valt direct op omdat het een oprechte uitstraling heeft. Vooral de oude vrouw in het beeld geeft het werk een onbenoembare waarde mee die het een zeer aantrekkelijk werk maakt. Het clair-obscuur is ontzettend realistisch doorgevoerd. Knap schilderwerk dus.
Over realistisch gesproken, Trompe l’oeils waren er ook genoeg. Kom je nu als schilder niet meer mee weg, maar ben toch altijd verbluft als ik het zie. Een van de toppers is deze. (Blijft op foto natuurlijk niets meer van over.)
Een heel mooi oud (1650) stilleven. Ook hier was sprake van ontzettend goede stofuitdrukking.
Een bizar stilleven was dit. Een bloemenkrans is op zich niet zo bijzonder, maar het zit om een zwart gat heen?
Een megalomane misser moet ook kunnen. Werk was in opdracht gemaakt en dat is ook duidelijk er van af te zien, zit totaal geen liefde in heel het werk. Wat wel gezegd moet worden is dat de lichamen ontzettend knap ruimtelijk zijn.
Een van de grote vergassingen was onderstaand werk. Aanvankelijk zag ik er totaal geen voorstelling in. Tot ik het bordje las. Xavier was duidelijk een schilder die lekker in de materie zat en waarvoor beeld eigenlijk secundair belang was. Heel erg mooi hoe het hoogwit echt in de dikte zit en toch diepte suggereert.
Als ik het niet in het echt had gezien zou ik denken dat het pure kitsch is, maar god, uit dit schilderij komt echt licht. Ontzettend sterk kleurgebruik.
Tenslotte een mooie afsluiter, Zorn. Heb me altijd verbaast over schilders die het voor elkaar krijgen om water te schilderen als water. Vaak wordt het het namelijk of een onrustige zee of een wel heel strak meertje. Hier zijn zelfs de reflecties overtuigend.
Het MSK is een mooi museum dat in combinatie met het SMAK de moeite is om zo nu en dan eens naar Gent te gaan. Volgende keer zorg ik er alleen wel voor dat ik het Piece In Ghent ook zie.
Dank, met name ook voor het heerlijke no-nonsense commentaar, waardoor ik toch opnieuw keek, waar ik anders geen interesse had getoond.
@Ann,
Dankje. Dat opnieuw kijken is waar we het voor doen ;).