Ik was vandaag in Arnhem om beestjes te gaan kijken in de dierentuin, ik was voornamelijk geïnteresseerd in het aardvarken, maar die was niet zo actief daar. Dus omdat ik toch in Arnhem was, even het MMKA bezocht, het Museum Moderne Kunsten Arnhem.
Het museum presenteert t/m 16 oktober de tentoonstelling Interlaced van de Zuid-Afrikaanse kunstenares Berni Searle (1964). Er worden een paar fotoseries getoond en drie videowerken. Dat is niet echt veel wat betreft hoeveelheid maar de filmwerken hebben echt hun tijd nodig. Daardoor is het ondanks de bescheiden hoeveelheid toch nog veel beeld dat verwerkt dient te worden.
Bij binnenkomst eerst een stuk of 10 foto’s met kleding en water, erg esthetische beelden maar buiten dat nog weinig inhoudelijks. Toch mogen verstilde poëtische beelden er ook zijn.
Dan wat foto’s van een vrouwfiguur (blijkt zijzelf te zijn) met diverse kleuren. Volgens het bordje blijken dat diverse kruiden te zijn, kruidnagelen, peper en dergelijke, het soort dat de VOC over de ruggen van Afrikanen graag meenam naar Europa. De beelden zelf spreken niet echt van dit engagement, maar zodra dit eenmaal duidelijk is, bepaalt het wel de sfeer voor de rest van de tentoonstelling. Het gaat over de apartheid…
Zo ook dit werk waarbij er bloem op de kunstenares valt en later een brood gemaakt wordt. Het is een tweeluik waarvan 1 perspectief van bovenaf gefilmd is en de ander van een neutraler standpunt. Zie voor uitgebreide filmstills haar eigen website waar ze die overigens erg goed weet te presenteren (tip voor de filmmakers hier dus!) Toch jammer dat het werk erg leunt op de filmische methodiek en de symboliek aan de oppervlakkige kant is. Toch is het erg verzorgd en daardoor komt ze er prima mee weg.
Hier een werk waarbij ook een filmisch aspect in de fotografie zit. Helaas geldt ook hier dat de symboliek aan de oppervlakkige kant is en het mogelijk tot een reeks fotoseries behoort met vele dezelfde soort methoden. Zo niet is dit nog best spannend te noemen. Het zijn zwarte bloemen waarvan het zwart uitloopt en vervolgens zijn littekens achterlaat.
Het minst boeiende werk uit de tentoonstelling is ongetwijfeld het werk Mute dat aandoet als een propedeusewerk op een kunstacademie. Met brandende kruizen en een rauwe real-life scene. De dialectiek tussen de twee beelden wringt welliswaar maar lijkt dat vervolgens nergens te overstijgen naar mijn beleving. Ook de goed uitgewerkte poëtische esthetiek die bij alle andere werken aanwezig is is hier afwezig. Zie ook hiervoor haar website voor uitgebreide filmstills.
Daarbij werd op een televisiescherm nog een werk gepresenteerd dat door de grote projecties van Mute nagenoeg wegviel. Dat is jammer want onderstaand werk was aanzienlijk boeiender. Ondanks de rauwheid toch weer een keurig uitgewerkt werk.
Dat alles bij elkaar genomen een redelijke tentoonstelling maar niet echt iets om lyrisch van te worden. Maar, dan is het werk wat alles in 1 klap overtreft bijna vergeten, Interlaced. Een tot in de puntjes, de uiterste details, beheerst filmdrieluik waarin alles perfect samen weet te komen. Het engagement is er, de symboliek is er, de poëzie is er. Maar alles in een perfecte balans. Het drieluik wordt ingezet door symmetrie toe te passen en het nog esthetischer te maken. De locatie van een oude kerk is daarbij een passende keuze om het sacrale karakter en de mystiek van de film te benadrukken. (Al blijven de gouden handen vraagtekens oproepen.) Daarbij is er op de achtergrond een ontzettend goed passende soundtrack van een beiaard te horen wat het geheel heel consistent en overtuigend weet te maken. Nergens op sensatie belust of imposant, maar eenvoudige doch doordringende beelden. In één woord, prachtig.
Fillstills zie je hier, film zelf (aanrader!) vind je hier.
Eigenlijk valt de hele tentoonstelling dus wel mee, maar het werk Interlaced maakt dat allemaal in een keer goed. Een topwerk wat de rest van de tentoonstelling overstijgt. Misschien was het beter geweest om zelfs alleen dat werk te tonen?
In elk geval, dat in combinatie met de dierentuin was erg de moeite waard. (En de komende dagen nog andere tentoonstellingen uit het MMKA…)
Laat een reactie achter;