En dan was er dus nog die andere prijs in Rotterdam. De MK Award, vernoemd naar galeriehouders Emmo Grofsmid (1951-2011) en Karmin Kartowikromo (1948-2011) van de MK Galerie. De prijs focust zich naar eigen zeggen op het kunstenaarschap en wat deze voor een positie inneemt binnen het landschap en wat deze betekent voor de rest van de samenleving.
En eigenlijk is het vreemd dat daar verder zelden aandacht voor is. Wat voor impact hebben de activiteiten van de kunstenaar. Uiteraard is er niets mis met geconcentreerd hele dagen in je atelier zitten. Maar er zijn er velen die daarnaast ook op andere wijzen zich manifesteren in het veld. Zo dit jaar Ad de Jong die verantwoordelijk is voor W139 en daarnaast ook regelmatig elders opduikt, Peter Fengler die met De Player van essentieel belang is voor de geluidskunst in ons land en tenslotte Saskia Janssen die samen met George Korsmit de The Rainbow Soulclub heeft opgericht om kunst met daklozen en verslaafden te maken. Alledrie de kunstenaars zijn alleen al daarom relevant voor het kunstenveld of de maatschappij als geheel. Ze geloven dat kunst noodzakelijk is en maken daarom podia mogelijk. Het is een genereuze houding…
Uiteraard is het niet zo dat die activiteiten verder nooit benoemd worden, maar het is mooi dat er een prijs is die juist dergelijke praktijken in de schijnwerpers zet. Peter Fengler nam de prijs dit keer mee naar huis, maar wat mij betreft verdienen alle drie de kunstenaars een extra schouderklopje.
Laat een reactie achter;