Keramiek is een medium dat grofweg 25.000 jaar oud is en de techniek heeft zich door de eeuwen heen ontwikkeld. Wat dat betreft heeft het een weinig andere loop in de geschiedenis dan schilderkunst die zichzelf ook om de zoveel tijd opnieuw moest uitvinden.
Daar waar schilderkunst eigenlijk altijd wel gebezigd is in de kunst, is keramiek vooral iets wat we terugvinden in de toegepaste kunsten. Natuurlijk heeft keramiek ook zijn geschiedenis voor een groot deel te danken aan de kommen en borden, toch is het ook een medium dat zich leent voor sculpturaal gebruik. Alleen grote voorwerpen zijn wat onhandig omdat je een grote oven nodig hebt.
Bij Martin van Zomeren is nu een tentoonstelling met kunstwerken die gebruik maken van keramische technieken om tot beeld te komen. Een tentoonstelling op basis van schilderkunst als uitgangspunt zou enorm saai klinken maar bij keramiek, juist omdat het relatief zeldzaam is, is legitiem. Het resultaat is dan ook een verrassende verzameling werken die alles behalve voorspelbaar is.
Met name de ontbijtgranenpakken van Bastien Aubry & Dimitri Broquard en de neon-werken van Jean-Baptiste Maitre zijn verassend en speelse werken. Klein maar toch ook luchtige gebaren met een referentie naar zowel popcultuur als kunst.
Het werk van Tom Humphreys doet denken aan schilderkunst, maar doordat het gemaakt is van totaal ander materiaal doet het vreemd aan. Toch ook hier levert dat een speels resultaat op. Paradoxaal eigenlijk, ondanks de fragiliteit van het werk en de hoeveelheid werk om een object af te maken lijken de werken hier vaak meer vrijheid te hebben dan veel traditionele schilders die eigenlijk veel vrijer zouden kunnen zijn.
Deze tentoonstelling is nog tot en met 16 mei te zien bij Martin van Zomeren te Amsterdam
Laat een reactie achter;