Een quatro, maar eigenlijk een trio tentoonstelling met een los werk erbij van Nuur, met werk van Alexandra Leykauf, Jean-Baptiste Maitre en Praneet Soi. Iedere kunstenaar heeft grofweg gezegd een muur tot zijn of haar beschikking en toont een aantal werken. Behalve Navid Nuur die dus één werkt toont. Evenals bij Hofland gisteren hier is het lastig iets over het geheel te zeggen los van het feit dat het allemaal conceptuele kunstenaars zijn.
Leykauf toont een reeks tweeluiken van geometrische vormen. Het me is me niet duidelijk waar je dan precies na kijkt wat er gefotografeerd is. Het lijken beschilderde modellen die in een doos zitten, maar de perspectieven kloppen niet.
Jean-Baptiste Maitre heeft een installatie waarbij een droge stem meld wat er te zien zou zijn. Het blijkt dat het werk gemaakt is aan de hand van een tekst over een werk die Maitre zelf nooit gezien heeft. Oftewel, als ik een kunstwerk beschrijf, hoe ziet dat er dan vervolgens uit? Interessant experiment.
Meer beeld en minder concept is het werk waarbij hij uit tentoonstellingsfoto’s de kunstwerken afgeplakt heeft en vervolgens de inkt uit de printer heeft laten vegen. Doordat het geen handeling is op de print maar in feite dus in de print zelf levert dat een heel opmerkelijk effect op die zowel als concept werkt (de kunst wordt weggehaald en er komt een kunstige handeling voor in de plaats), maar beeldend een opmerkelijk resultaat oplevert.
Navid Nuur is hier ook al reeds vaker langs geweest. Pas deze keer valt me op dat het ‘schilders’materiaal geen gewone verf is. De optische werking van een monochroom en een hetrogeen effect; Niet egaal maar toch een optisch egaal effect van een afstand.
En dat de precisie die daar op volgt dus ook niet echt te vergelijken is met traditionele olieverf.
Praneet Soi doet dingen op doek en papier, maar helemaal helder wordt het voor mij niet. Het werk lijkt willekeurig te zijn terwijl de presentatie doet vermoeden dat de werken op een bepaalde manier zich tot elkaar verhouden. Wel hebben veel werken een spel met optische illusies, al lijkt me er meer aan de hand te zijn. Wat dat is, daar ben ik nog niet uit.
Deze en nog enkele andere werken zijn tot en met 12 januari te zien bij Martin van Zomeren te Amsterdam.
Laat een reactie achter;