Een verzameling kunst is nooit zo maar een verzameling artefacten. Deze bevind zich in een context die zowel door de verzamelaar, de plaats, als de tijd gevormd wordt. De mode speelt daarbij ook nog eens eventueel een rol.
Zo wordt in de Timmerfabriek inzichtelijk gemaakt hoe het Stedelijk Museum Heerlen, Stadgalerij Heerlen of inmiddels met de naam SCHUNCK* zijn collectie opbouwde. Nu ben ik niet zo bekend met de plaatselijke geschiedenis dus normaal gesproken zou je verwachten dat dat resulteert in een droge saaie presentatie van hoogtepunten. Dat is dus niet het geval. Ook al is er relatief weinig kunst te zien, overal wordt uitvoerig kort en bondig context en relatie aangegeven. Ik ben nog nooit in Heerlen geweest maar hoe ze aan haar collectie is gekomen is mij redelijk duidelijk. Dat maakt het ook een prettige tentoonstelling om te zien wat een mogelijke geschiedenis van een museum is, in relatie tot de stad, de omgeving en de mensen die zo’n collectie maken.
Wat ook mooi is, je ziet eens een keer niet een bekend werk van Marlene Dumas, maar vroeg werk wat nog niet zo typisch is als hetgeen waar ze bekend mee is geworden. Ook is er werk te zien van kunstenaars die mij niet bekend in de oren klinken. Dat maakt het alleen al de moeite waard om even die kant op te gaan. Wat goed te doen is als je toch naar Bonnefanten bent geweest.
Is nog te zien tot en met 12 augustus te Maastricht bij de Timmerfabriek (meer informatie hier bij Marres). En goed te combineren met een bezoek aan het Bonnefanten.
Laat een reactie achter;