Wat maakt een Picasso nu exact een Picasso? Natuurlijk, de kunstenaar in kwestie heeft het gemaakt, maar waarom zou iemand anders niet een Picasso kunnen maken? De ingrediënten zijn tamelijk eenvoudig, wat verf en doek, wellicht wat inkt. En met die ingredienten zou je ook prima een Matisse kunnen maken, toch?
Marijn van Kreij (1978) houdt zich al jaren bezig met het maken van onder andere Picasso’s. Niet als vervalsingen of nauwgezette replica’s, meer als uitvoerige analyses. Analyses van details, fragmenten en wellicht zo een flard van Picasso op te vangen. Niet als exact Picasso, maar eerder de geest van de kunstenaar. Een exacte kopie is natuurlijk gortdroog en oersaai, we hebben het origineel immers al.
Marijn van Kreij Overzicht
Bij Marres toont Van Kreij een hele sleur aan interpretaties en analyses van late werken van Picasso. Dat klinkt als een eentonige opgave en naar gelang hoe je er naar kijkt is het dat ook. De bezoeker die zal gaan kijken naar het ‘wat’ zal bedrogen uitkomen. De tentoonstelling is op basis van een kleine handvol verschillende schilderijen van Picasso en die worden herhaald en herhaald.
Wie kijkt naar het ‘hoe’ van de werken, die ontdekt een hele hoop meer. Kleine variaties, foutjes en verschillen in die herhaling tonen de marges van de originele werken. Niet daar waar het exact is, daar waar de speling zit, ontstaat een nieuw beeld. Zoals ook sommige muzikale covers heel anders zijn dan het origineel. Denk aan All Allong The Watchtower van Jimi Hendrix, die eigenlijk van Bob Dylan is. Of Jeff Buckley’s interpretatie van Leonard Cohen’s Hallelujah.
Het is dus afhankelijk van hoe je de tentoonstelling benaderd wat je er als bezoeker uit haalt. Is het een herhaling van zetten, of zit de rijkdom elders? Ik neig naar het tweede…
De inrichting met artistieke krukjes en mobiles maakt overigens dat het een mooie open sfeer behoud en de werken nergens beklemmend worden. Bonuspunten voor de inrichting dus.
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, L’atelier de la Californie, 1955) – 3 tekeningen, 30x21cm & Untitled (Picasso, Interieur avec Famme dans un Rocking Chair, 1956) – 30x21cm, Gouache en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Le Carnet de la Cailfornie, 1955) – 27 tekeningen, 30x42cm Gouache, potlood en inkt op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Le Carnet de la Cailfornie, 1955) – 27 tekeningen, 30x42cm Gouache, potlood en inkt op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Le Carnet de la Cailfornie, 1955) – 27 tekeningen, 30x42cm Gouache, potlood en inkt op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Le Carnet de la Cailfornie, 1955) – 27 tekeningen, 30x42cm Gouache, potlood en inkt op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Le Carnet de la Cailfornie, 1955) – 27 tekeningen, 30x42cm Gouache, potlood en inkt op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, The Studio, 1955) – 30x21cm Gouache en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, The Studio, 1955) – 232x170cm Gouache en Potlood
Marijn van Kreij – Untitled (Not much is thrown away becasue there really is no place to throw it, Human Nature, Art of Life of Art) – Wind gong van divers gevonden materiaal
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Nude in the Studio, 1953) – 214x152cm Gouache en potlood op papier, geschilderd samen met kinderen van Jinryo Elementary School, Kamiyama, Japan
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Red Interior with Transatlantic Blue, 1958) – 30x21cm Gouache en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Not much is thrown away becasue there really is no place to throw it, It’s all in your mind) – Wind gong van divers gevonden materiaal in samenwerking met Raphael Langmair
Marijn van Kreij – Untitled (Not much is thrown away becasue there really is no place to throw it, The Joy of Life) – Wind gong van divers gevonden materiaal
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, the Studio 1956) – 30x21cm, Gouache en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, the Studio, 1956) – Uit losse vellen en 195x152cm, Gouache, potlood en oliepastel op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, the Studio, 1956) – 195x152cm, Gouache, Acrylverf en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, the Studio, 1956) – 195x152cm, Gouache, Acrylverf en potlood op papier (detail)
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Jacueline in Studio, 1956) – 214x152cm, Gouache en potlood op papier & Krukjes
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Miscellaneous Studies) – 11 tekeningen, 30x21cm Gouache en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, Miscellaneous Studies) – 11 tekeningen, 30x21cm Gouache en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, le Carnet de la Californie, 1955, the Shadow, 1953) & Untitled (Picasso, The Studio, 1956, Empty Canvas) – 30×21 cm Gouache en potlood op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, le Carnet de la Californie, 1955) – 21 tekeningen, 30x21cm Gouache, potlood, oliepastel en collage op papier
Marijn van Kreij – Untitled (Picasso, le Carnet de la Californie, 1955) – 21 tekeningen, 30x21cm Gouache, potlood, oliepastel en collage op papier
Marijn van Kreij Overzicht
Deze tentoonstelling is nog tot en met 9 september te bezoeken bij Marres te Maastricht.
Gerelateerd
Laat een reactie achter;