Vandaag was de vijfde en een na laatste editie in de reeks van zeven tentoonstellingen (te Argument in Tilburg). De laatste wordt een terugblik op afgelopen week dus alleen morgen nog nieuwe kunstenaars. Jordy Koevoets heeft zijn werkjes laten hangen afgelopen avond en mocht vandaag met 2 nieuwe kunstenaars; Tamara Dees en Thomas I’Anson een nieuwe poging wagen.
Allereerst rustig uitpakken met een kopje koffie…
Dan rustig de werken bespreken…
En dan aan de slag, al snel werd er uitgebreid besproken wat er gisteren “mis” ging, waar kon het beter en wat waren de lessen van de afgelopen dagen. Natuurlijk was niet alleen Koevoets op de hoogte van wat er gisteren gebeurt was, ook hadden ze alledrie de afgelopen dagen het blog gevolgd. Voorkennis dus omtrent de gang van zaken. Al snel bleek dat ze echt wilden gaan componeren in de ruimte. Het doek van Koevoets dat gisteren nog weggestopt in een hoek was, werd nu pontificaal in de ruimte gehangen met de tekst naar achteren. Door de vlaggetjescirkel van I’Anson te plaatsen schuin daarachter ontstond er een uitnodiging voor publiek om naar achter te lopen, eenmaal daar kregen ze de tekst van Koevoets al helemaal in their face. De rest van de ruimte werd met veel gevoel voor rust opgebouwd. De samenwerking tussen de drie liep erg soepel, ze begrepen elkaars werk en ook de overeenkomsten. Een soort van fake conceptualisme en linken naar banale objecten op gegevens was hun alledrie niet vreemd.
Waar er gisteren eigenlijk te veel onrust was, liep het vandaag dus erg soepel, misschien ook omdat het een relatief kleine groep was maar ook omdat er ondanks het feit dat alles in het Engels ging redelijk snel duidelijk was onderling wat er mogelijk was en speelde.
Dat leverde dus een presentatie op die zowel doordacht was voor de losse delen als de som. Alle werken bleven inzichtelijk op hun eigen merites maar ook alle werken samen spraken van een visueel verhaal. Natuurlijk waren er keuzes op strikt formele aspecten (de voorkeur voor zwart-wit werk is overduidelijk) maar ook inhoudelijk. Er was veel werk met linken naar het banale, de bootjes, de vlaggetjes, het werk van Koevoets zelf, maar ook het conceptuele, het onderzoek van Dees en het werk van I’Anson.
Ook de ruimte werd echt ingezet maar wel om een compositie op te bouwen in de ruimte. Dat betekend niet dat het te gladjes werd, door het ronde werk van Koevoets ook nog strategich te plaatsen werd het niet te esthetisch zwart-wit bij binnenkomst. I’Anson sprak van “dynamic use of space” met de bespreking aan het eind van de avond en daar heeft hij zeker een punt.
De bespreking van deze avond bood weinig nieuwe inzichten ten opzichte van bovenstaande. Dat zou bijna jammer klinken ware het niet dat het dit maal eigenlijk allemaal klopte. Natuurlijk was wat finetuning geen overbodige luxe maar de essentie paste erg goed.
Vandaag liep eigenlijk alles smooth en erg scherp.
Na de presentatie werden de werken (en zo veel waren het er niet dit keer) ingepakt en zijn Erik en ik, met I’Anson en Dees nog even naar het feestje van Incubate geweest. Het was een mooie dag.
Morgen is Tamara Dees er weer, die hoopt het dan nog beter te kunnen doen dan vandaag samen met Eveline Nieuwenveld en Lydia Weijers.
Een scherpzinnige quote van Hans (van Argument) kan niet ontbreken: ‘Zelfs een vlieg is storend in deze expositie.’ Vond ik wel een schot in de roos.
Dit is, voor mij, wel de spannendste show; ‘Het Resultaat’ is subliem. And I love de vlaggetjes!!
Twee vragen echter:
1. Waarom degradeer je strijken en vegen tot vrouwenwerk?? BOEH! Ook wij mannen horen te strijken, stofzuigen, en koken!
2. – En dat is meer i.h.a. n.a.v. deze shows: wat was eigenlijk de rol van het publiek? Het waren tentoonstellingen, maar het blog ging basically over de kunstenaars en hun – letterlijk – hang-ups. Waren bezoekers welkom bij jullie opbouwwerk en discussies? Hoeveel tijd hadden ze om het eindresultaat te ‘consumeren’? Was er (gelegenheid tot) interactie tussen publiek en kunstenaars?
@Jordy, indeed
@Henkjan, De vlaggetjes zijn van Thomas I’Anson, die heeft volgens mij volgende week tentoonstelling bij Bob Smit.
1. ik degradeer niets, maar hoe vaak heb jij een ex-fotomodel zo mooi een kunstwerk zien strijken? (ik heb overigens wel moeite met koken, ben daar zelf waardeloos in)
2. De rol van het publiek, ze mochten sowieso de hele dag binnen komen lopen en reageren, dat is dan ook veelvuldig gedaan. Dan was er vanaf half 8 een opening iedere avond. Omstreeks kwart over 8 begonnen we met een gesprek waarbij het publiek kon meediscussiëren. Ook dat is gedaan. Er was dus ook interactie tussen kunstenaars en publiek.