KunstRAI 2024

Vandaag opende de KunstRAI in een iets andere hal van de RAI. Voor de getrouwe bezoekers veranderde er verder niet zo veel aan de Amsterdamse kunstbeurs: 75 galleries en instellingen, […]

Vandaag opende de KunstRAI in een iets andere hal van de RAI. Voor de getrouwe bezoekers veranderde er verder niet zo veel aan de Amsterdamse kunstbeurs: 75 galleries en instellingen, waaronder een delegatie Deense galleries, presenteren hier hun collecties en kunstenaars.

Een aantal meer bekende galeries laten zich dit jaar niet meer zien en daar zijn nieuwe voor in de plaats gekomen. Dat pakt voor de ingewijde liefhebbers van hedendaagse kunst niet gunstig uit. Er is veel geruststellende fotografie en kleurrijk abstract werk met een spreekwoordelijk en letterlijk laagje hoogglans-epoxy er overheen. Ook daar zit kwaliteit tussen maar is over het algemeen niet waar ik geïnspireerd van raak. Die werken komen van de handelaren (secundaire markt van hoofdzakelijk kunstenaars uit vervlogen tijden) en de grotere presentaties zoals die van BEAR Arnhem, Sluijters Award en WOW Amsterdam. Daar tref je bijvoorbeeld werk aan van Kees Timmer, of (schilder-)talent (Erika Peucelle) aan dat recent afgestudeerd is, of bijvoorbeeld Ger van Elk en Berend Strik naast elkaar. Solopresentaties zoals die van Harald Vlugt en Maaike Kramer zijn ook hoogtepunten die de beurs doen opleven met grillige werken die niet boven iedere bank passen.

Het blijft een haat-liefde verstandhouding met KunstRAI voor de liefhebber. Voor het brede publiek zal het nog wel even de kunstbeurs blijven voor Amsterdam.

Hier volgt een beeldverslag met wat er zoal om diverse redenen opviel.

De KunstRAI te nog te bezoeken tot en met 1 april bij de RAI te Amsterdam.

Tags: