Toen ik vanuit de KunstRai naar buiten liep kwam ik een bekende van me tegen. Een sympathieke man die veel ziet en een aardige kunstcollectie heeft. We raakten aan de praat en hij sloeg de spijker op de kop. “De KunstRai is goed genoeg voor mij. 80% is misschien helemaal niet interessant maar die 20% die het wel is, die maakt het de moeite waard.”
De KunstRai is een breed en toegankelijk opgezette beurs. De hele wereld heeft het over diversiteit in de kunsten maar op weinig plekken zie je dat in de praktijk ook terug. Ik las zojuist ook even mijn verslag van de vorige editie en eigenlijk kan ik die integraal overnemen. Hier zie je een Navid Nuur, een galerie verder zie je werk uit de 19e eeuw, weer een stukje verder hangt een krankzinnig werk van iemand waar je nog nooit van gehoord hebt, de volgende stand is Patty Morgan, en weer eentje verder hangt zo’n overbekende Armando. Voor iedereen is er wel wat en dat kan ook uitstekend naast elkaar. Het valt me dit jaar nog meer op dan eerdere edities, er gebeurt heel veel
Het is iets dat me in het algemeen opvalt aan de kunstmarkt in Nederland, er loopt heel veel langs elkaar heen en maar zelden weten we van elkaar wat er gebeurt. Een kunstbeurs is bij uitstek een plek waar wisselwerking is, hier zie je wat er nog meer aan aanbod is. Niet alleen qua galeries, of qua kunst, maar ook dat het juist heel ver uit elkaar mag liggen. Daar waar je in Keulen (vorige week) en Brussel (volgende week) wordt doodgegooid met hun oude helden naast fris hedendaags werk lijkt het in Nederland haast ondenkbaar dat je op ArtRotterdam een lading Cobra of bij wijze van spreken een Anton Pieck zou tegen komen. Op de KunstRai hangt er wel Cobra werk, alleen dan laten andere galeries het weer afweten. Dat is jammer en vooral een gemiste kans voor de kunsten in de brede zin van het woord. Dus hierbij maar weer een oproep aan hedendaagse galeries uit het bekende circuit uit Amsterdam, doe nu eens mee. Amsterdam verdient een goede all-rount kunstbeurs en daar horen jullie gewoon bij.
Hier volgt een beeldverslag met wat er zoal om diverse redenen opviel.
De KunstRai te Amsterdam is nog tot en met maandag te bezoeken.
Dag Niek
Dank voor je beeldverslag. Ben het met je eens.
Aanvullend: Het bovenste schilderij bij Kunsthandel Pygmalion is van Nico Rypkema (Fries landschap). Het daaronder van Jaap Wagemaker (Boerenerf met 3 biggen)
Dag Joke, Dank voor je aanvulling. Ik heb het inmiddels aangepast.
leuk verslag al had ik andere keuze gemaakt / een ding is zeker / geen van deze werken zullen we ooit in het Stedelijk terug zien / als dat uberhaupt een criterium is / Pieter
Dag Pieter
Kunsthandel Pygmalion heeft werk laten zien dat al in musea aanwezig is. Bijvoorbeeld Jaap Wagemaker. Nooit gezien in het Stedelijk museum of Rijksmuseum (bovenste verdieping)?
En Jaap Hillenius, Charlotte van Pallandt, Piet Esser, Fred Carasso?!
@Pieter,
Er is meer dan genoeg te zien dat daadwerkelijk door prominente musea getoond danwel aangekocht is. Tegelijk, ruim 90% van de werken in de depots van Nederlandse musea hebben het daglicht al ruim 10 jaar niet meer gezien. Dus de relevantie van musea is verre van zaligmakend.