Er was afgelopen donderdag weer een opening van inmiddels al de tiende editie van de Leerling/Meester reeks. Dit maal was de meester Maartje Korstanje (1982) die we onlangs nog zagen in de Pont. Opmerkelijk dat de meester in dit geval niet veel ouder is dan sommige leerlingen.
- Maartje Korstanje
- Sophia Ohligs | Antwerpen
- Laura Oerlemans | Tilburg
- Maite Kragl | Rotterdam
- Lisa Bensel | Den Bosch
En waar gaat het deze keer om, wat zijn de overeenkomsten tussen deze kunstenaars? Eigenlijk is dat vrij snel gezien, materiaaliteit. Nagenoeg alle kunstenaars werken sculpturaal. Iedereen heeft een eigen ruimte gekregen waar ook een werk van Maartje Korstanje aanwezig is. Eigenlijk trekken die werken de tentoonstelling echt samen.
De ruimte met het werk van Maite Kragl is overduidelijk het meest indrukwekkend als je binnenkomt, de geur van het hout dringt door het hele pand heen. De vogelkooien en het gras leveren een installatie die erg illustratief lijkt te werken maar in real life toch erg indrukwekkend is door het geheel van geur en beeld. Het werk van Maartje Korstanje bestaat uit de zwarte veren op de achtergrond wat perfect aansluit bij de vogelkooien.
In de ruimte daarnaast staan de sculpturen van Laura Oerlemans. Haar ruimte staat propvol met sculpturen van gips en andere materialen. Het nadeel is dat haar ruimte te vol staat met te veel verschillende beelden (waaronder een knalrood stoeltje wat esthetisch enorm misplaatst lijkt te zijn). Toch al zouden de beelden meer op zichzelf getoond zijn, zouden deze stukken sterker zijn. De werken doen denken aan Berlinde de Bruyckere maar dan meer op esthetiek dan op de wat ziekelijke sfeer die Berlinde soms heeft.
Door de enorme hoeveelheid wordt het werk van Maartje ook echt ondergesneeuwd.
In de ruimte daarnaast is werk van Lisa Bensel te zien. Die hebben we al eens eerder gezien bij TAC. Ditmaal toont ze wederom werken die voornamelijk rondom materialiteit gaan. Haar werken aan de muur vind ik dit maal het beste. Niet omdat het lijkt op schilderijen maar wel omdat de materialen ook esthetisch worden en de gelaagdheid van het materiaal duidelijker is.
Tenslotte Sophia Ohlings die een beetje de vreemde eend in de bijt is met werk dat minder op de materie drijft en qua beeld aanzienlijk minder illustratief. Topstuk is haar Performance, het lijkt een interessant schilderij maar het is in feite een bak waar tuinkers in gaat groeien. Maar nu zie je alleen een bak met een dunne laag gips met lichte beschadigingen van de tuinkers die stiekem er onder groeit. Van de andere werken weet ik het niet zo, dat maakt het op zich ook best spannend. De link naar het werk van Maartje Korstanje is pas in tweede instantie duidelijk en eigenlijk wel een erg goed gevonden combinatie.
Dus, nog tot volgende week zondag te zien. En natuurlijk mooi te combineren als je toch speciaal voor Maartje Korstanje naar de Pont gaat. Begreep dat dit keer de leeringkunstenaars proberen om en om aanwezig te zijn.
kleine correctie: de sculpturen van bladzilver(in de ruimte met Lisa) is van Maartje Korstanje
@Laura Ah dankjewel voor de correctie. Weet je ook toevallig de titel?
ongetiteld..
@Maartje, dankje 🙂