Na lange tijd hebben we weer eens tijd gevonden om de tweewekelijkse opening van kunstpodium T bij te wonen. Aflevering 6 en 7 zijn er bij ingeschoten.
Marcel Berlanger
Nathalie Duivenvoorden | Utrecht
Danni van Amstel | Den Bosch
Getter Schasmin | Rotterdam
Walter Grimm | Antwerpen
Ilse Verrijth | Tilburg
Van wie wat is bleef een beetje onduidelijk dus als iemand de juiste credits weet te melden bij het juiste werk hoor ik dat graag.
KNOT INCOMPLETED
Het is druk bij de achtste expositie van kunstpodium T, die de titel ‘Knot Incompleted’ draagt. Een titel die zowel het woord knoop als de superlatieven van het Engelse woord incomplete in zich draagt. Deze paradoxale stelling van het superlatief ‘incomplete’ en de verwijzing naar het woord knoop doet me een warboel van onvolledigheden vermoeden. Een titel die puur strategisch gezien als een open deur voor een verdere mystificatie van hetgeen er binnen te zien zal zijn kan gelden.
En dat idee wordt bij het openings-praatje nog eens bevestigd, als er gevraagd wordt of er nog iemand iets over de expositie wil zeggen, hult eenieder zich in stilte. Deze consistentie in de het zwijgen en het weigeren zich te conformeren aan de vooropgezette ideeën en structuren om exposities in te richten stemt me enerzijds vrolijk, aan de andere kant vraag ik me af wat hier dan wel aan de hand is. Waar gaat het hier dan wel om? Is het hier te doen om de stoïcijnse grijns, de ironie van de kunstenaar die wel werk maakt maar verder niet de moeite zal doen om er over te spreken. De zinloosheid van verder getheoretiseer over een expo die toch niet compleet is, maar juist zijn volharding in het incomplete vindt? En gaat het dan ook over het falen van het concept of van de tentoonstelling of groter nog van de kunst?
Hoe dan ook, binnen is het druk. Want daar gebeurt het allemaal. Marcel Berlanger presenteert twee werken. Een projectie van foto’s met afbeeldingen die enerzijds nogal ruw of rauw zijn maar anderzijds ook een dramatisch-romantische ondertoon hebben. De foto’s zijn van Getter Shasmin, de tekening waarop geprojecteerd wordt is van Marcel Berlanger. Deze afbeeldingen worden geprojecteerd op een groot wit vel dat in de ruimte hangt. Op het vel is een grid getekend waar weer gaten uit zijn genomen. Op deze plaatsen schiet de projectie door de gaten heen en komt wazig op de achterste muur terecht.
Het werk van Marcel Berlanger en Getter Shasmin (foto’s) doet me over de kunstgeschiedenis nadenken, en zij doen dit vooral door gebruik te maken van basale vormen als een grid, het witte vlak, de circel, de mengeling met de fotografie. Het lijkt erop alsof Marcel Berlanger zich afvraagt wat het medium nog kan vertegenwoordigen, en vooral hoe het zich moet manifesteren.
Ilse Verrijth hangt naast het bovenstaande werk. Haar werk lijkt me minder formeel van aard. Het zijn stoffen doeken die met verschillende vormen draad zijn bewerkt. Ze hebbenvoor mij een ruimtelijke en landschappelijke connotatie. En hoewel we hier geen ‘schone kunsten’ behandelen vind ik ze erg mooi en erg vrouwelijk. En tevens lijkt het me prima aan te sluiten bij een stoffen trend die me vaker is opgevallen in Tilburg (textielstad) en de ABV (voormalig theatex).
Walter Grimm maakt minimalistische sculpturen waarvoor hij alledaagse objecten gebruikt. De presentatie hiervan werkte overigens niet overal evengoed, zo werd er een beeld in de gang gepresenteerd. Afstand nemen was daardoor moeilijk, en de status van het beeld als beeld of kunstwerk kwam daardoor mijns inziens onder druk te staan. Even verder in de ruimte werkte het wel goed.
In een ruimte verderop zien we schilderingen of tekeningen (het is een moeilijk bepalen grensgebied) van Nathalie Duivenvoorden.
Danni van Amstel is deelnemend student uit Den Bosch en hebben we hier al een keer voorbij zien komen. In kunstpodium T presenteert zij werk dat sterke verwantschap toont met dat wat er in Eindhoven te zien was.
Volgende week in kunstpodium de opening van meester/meesteres? Marjolijn de Wit samen met aanstaand collega’s, komt dat zien!
Het werk van Getter was de projectie door en op het werk van Marcel Berlanger. Van hem was ook de cactus is de voorste ruimte. Het werk op de grond was ook van Danni van Amstel.
Kan je mij iets vertellen over de techniek van het lijnen schilderij van Marcel Berlanger.
@jj Check http://www.youtube.com/watch?v=6RD3K6aBLQ0
@marleen, staat genoteerd en bedankt!
goed geschreven verslag!
@Bas Thanx!
Danni van Amstel is deelnemend student uit Den Bosch en hebben we hier al een keer voorbij zien komen. In kunstpodium T presenteert hij (hij is een zij) werk dat sterke verwantschap toont met dat wat er in Den Bosch (Expositie was in Eindhoven) te zien was.
Dat staat ook genoteerd (excuus voor de onzorgvuldigheden)