De wil om wanden te doorbreken, om niet vast te zitten in kaders. Kaders leg je jezelf op, dan moet je groots kunnen denken om daar doorheen te geraken. En waar een wil is is dan een weg.
Zo doorbreken ze bij deze editie van het Leerling/Meester project bij Kunstpodium T de kaders letterlijk. Ieder werk heeft een aspect wat door de wand heen gaat, alsof de muren later door het werk heen gezet zijn. Dat concept is radicaal en ook enorm verfrissend om hier te zien. Ieder kunstwerk heeft hierdoor een ruimte-overschrijdend aspect als ook minimaal twee totaal nieuwe werken waar het zich ook toe verhoudt, zoals ook schakels dat in een ketting doen. Het concept trekt niet alleen alle ruimtes samen, ook alle werken lijken zo met elkaar relaties aan te gaan. Niet voor ieder werk is het even passend en in een enkel geval doet het zelfs afbreuk aan het werk. In die zin is het concept een farce. Maar wel een die te denken zet over hoe die ruimtes nou eigenlijk zijn en beperkend werken.
Frank Havermans
Stijn Bles | Tilburg
Ellen Wynant | Gent
Arek Laskowski | Maastricht
Niklas van Woerden | Arnhem
Het begint met de gang waar Frank Havermans als meester zich in alle ruimtes vertakt.
In de eerste ruimte is naast een vleugje Havermans een videoprojectie van Arek Laskowski op het plafond te zien van een ronddraaiend object in een andere ruimte. In dezelfde ruimte is ook nog een bouwsel te zien van Stijn Bles.
In de volgende ruimte is de achterzijde van het schuurtje te zien, als ook een everzwijn van Niklas van Woerden
… die vervolgens in de andere ruimte een achterlijf blijkt te hebben met een geweer er in.
In dezelfde ruimte als het everzwijn is ook nog een stuk te zien van het plakband werk van Ellen Ynant.
En in de laatste ruimte is daadwerkelijk het ronddraaiende gevaar te zien, waarmee de cirkel ook weer direct rond is.
De tentoonstelling bij Kunstpodium T is nog tot en met 3 maart te zien in Tilburg.
Het concept een farce noemen lijkt me een beetje zwaar aangezet. Het werkt slechts in één geval niet en dat is bij die cirkel op wielen, dat is een reeds bestaand werk in een aparte ruimte, en zelfs als je dat filmt en elders projecteert zie je dat, voor de rest vind ik het een spannende tentoonstelling!
@Rob, Ik stel ook alleen dat het werk onder het belang lijkt te staan van het concept en in die zin een farce is. Waar wel tegenover staat dat het wel werkt voor de gehele tentoonstelling.
Mooi werk