Instagram bestaat pas sinds 2010 maar die retro-filters zijn inmiddels al zo cliché en afgezaagd dat je daar eigenlijk niet meer mee aan kan komen. Niets schreeuwt meer “hipster” dan een foto van de Starbucks koffie door een rood gele vintage waas.
Ryan McGinley (1977) begin net na de eeuwwisseling met fotograferen en zijn ster rees al snel. Met de opkomende hipster-cultuur deed zijn fotografie het steeds beter en op dit moment kun je hem beschouwen als een internationale speler in de fotografiewereld. Ieder museum dat een beetje serieus met fotografie om gaat heeft wel werk van hem.
Zijn foto’s ogen niet alleen esthetisch en “authentiek”, ze hebben ook nog dat perfecte dromerige onderwerp. Naakten in het bos, een grot of andere romantische plaatsen. Mogelijke visuele effecten en momenten worden uitgebuit en zo ontstaan er echt prachtige plaatjes. Helemaal niet gek dat McGinley het zo goed doet.
In kunsthal KAdE pakt McGinley groots uit. De veelheid van zijn werk versterkt de sfeer van zijn foto’s. Dat laat ook het manco zien, het zijn vooral stuk voor stuk mooie plaatjes. Na ieder mooi plaatje, is er weer een ander mooi plaatje te vinden. Het gebrek aan inhoud en contemplatie is tekenend voor het gedachteloos scrollen door dat instagram-scherm. “Like” en door naar het volgende beeld. Het is een nieuwe vorm van romantiek, de werkelijkheid willen ontvluchten. Nu niet via de natuur, de geschiedenis of verre culturen, maar via een beeldschermpje waarbij de foto even onze gedachten doen wegvliegen naar die plek. In tegenstelling tot de Romantiek is er nu echter geen oprecht verlangen naar die plek, de fotograaf heeft het al even voldoende voor ons gedaan.
Hier een beeldverslag van foto’s die ik leuk en mooi vond. Vraag me niet waarom.
Wie de tentoonstelling nog wil zien heeft tot 30 augustus bij Kunsthal KAdE te Amersfoort.
Laat een reactie achter;