Je wordt doodgegooid met werk van Mondriaan en ook kan ik eigenlijk geen Rietveld meer zien. Zowel in Utrecht als Den Haag zie je iedere winkelruit bekleed met de bekende rode, gele en blauwe kleurvlakken van De Stijl, die dit jaar zijn 100 jaar geleden werd opgericht. Het leidt tot overactieve citymarketing die vaak weinig van doen heeft met de daadwerkelijke inhoud van die groep kunstenaars. Maar natuurlijk, de kunst is het startpunt en dus is er een grote uitstalling van alles dat Mondriaan danwel Mondrian heet in het Haags Gemeentemuseum. In het Centraal Museum van Utrecht een groot overzicht van Rietveld met vrijwel alles dat de beste man ooit bedacht heeft. In beide gevallen aangename overzichten maar het biedt in beide gevallen weinig nieuws onder de zon.
In Amersfoort, waar Mondriaan geboren is, doen ze natuurlijk ook mee. Maar, daar waar andere musea een soort volledigheid nastreven van de een of de ander kiezen ze hier voor een andere koers. Het startpunt is De Stijl en hun omgang met kleur, met enkele uitstapjes naar het verdere verleden. Het merendeel van de tentoonstelling laat zich lezen als hoe kunstenaars inhoudelijk kleur benaderden juist na de Stijl.
Kleuren van De Stijl, Overzicht
Als je dan toch iets wil doen met 100 jaar De Stijl, doe het dan in elk geval iets dat de impact van De Stijl ook laat zien in die 100 jaar. Wat betekent een werk voor Mondriaan voor wie er na hem kwam? Wat betekenen die kleuren van De Stijl voor kunstenaars nu? De ruimtes van KAdE zijn bij voorbaat al te klein om enige volledigheid te kunnen nastreven. Het is meer een soort encyclopedisch samenraapsel van diverse posities geworden. ‘Who’s afraid of Red Yellow en Blue’ kan wat dat betreft in deze tentoonstelling niet ontbreken. Daarnaast is er ook één Manzoni, één Newmann, één Kosuth, één Johns, één Rheinardt etc. Voor wie die kunstenaars weet te plaatsen zal dat weinig verrassend zijn hoe kleur van belang is, maar voor wie dat niet kan is het een behoorlijk eclectische verzameling van losse werken. De titelbordjes met een korte en heldere uitleg zijn dan noodzakelijk leesvoer.
Daarnaast geven de keuzes voor levende kunstenaars zoals Roy Villevoye (dat niets met De Stijl van doen heeft) een frisse ingang tot hedendaags werk waarbij kleur centraal staat. Zodoende heeft een tentoonstelling mogelijkheden om een breder publiek bekend te maken met hedendaags werk. Want al die aandacht voor De Stijl is prima, maar we zijn inmiddels toch weer 100 jaar verder. Dit is eigenlijk de enige tentoonstelling die dat ook laat zien.
Het is niet de beste tentoonstelling van het jaar, wel de beste tentoonstelling over die 100 jaar na de oprichting van De Stijl in 1917.
Hier een beeldverslag van wat er zoal te zien is.
Bart van der Leck – Compositie – 51x62cm Olieverf op doek, 1918
Bart van der Leck – Compositie – 51x62cm Olieverf op doek, 1918 (detail)
Piet Mondriaan – Tableau No XI – 39x35cm Olieverf op doek, 1925 & Compositie IV 40x30cm Olieverf op doek, 1926
Piet Mondriaan – Tableau No XI – 39x35cm Olieverf op doek, 1925 (detail)
Vilmos Huszar – Liggende figuur – 73x161cm Olieverf op doek, 1928
Theo van Doesburg – Tekening van een breiend meisje aan de haven – 46x38cm Houtskool en gouache op papier, 1918
Theo van Doesburg – Lena in Interieur – 27x20cm Potlood en Gouache op papier, 1917
Gerrit Rietveld – Model Kinderkruiwagen – 3x3x8cm Hout en karton, onbekend jaartal
De Stijl – Drukwerk, 1919 & Vilmos Huszar – Vignet voor De Stijl – 8x6cm Houtsnede op papier, 1917
Theo van Doesburg – Contra-Constructie – 55x41cm Potlood, inkt, gouache en collage op transparant papier, 1923-1924
Theo van Doeburg – Kleurontwerp voor vloer, wanden en plafonds, richting trappenhuis Universiteitshal Amsterdam – 17x25cm, Potlood, inkt en gouache op papier op karton, 1923
Theo van Doesburg – Schets voor een compositie – 11x10cm Inkt en krijt op milimeterpapier
Theo van Doesburg – Typografie voor De Stijl jaargingan 1 (1917) tot en met 3 (1920) – Drukwerk
Gerrit Rietveld – Rood-blauwe Leunstool – 86x66x87cm, 1918
Gerrit Rietveld – Vier bijzettafeltjes – Multiplex, 1953
Georges Vantongerloo – Courbes – 60x35cm Olieverf op masoniet, 1939
Georges Vantongerloo – Courbes – 60x35cm Olieverf op masoniet, 1939 (detail)
Johann Wolfgang von Goethe – Siebenundzwanzig Tafeln zu Goethe’s Beitrage zur Optik – Boek, 1792
Wilhelm Ostwald – Die Fabkreise – 45x34x4cm Map, 1920
Friedrich Wilhelm Ostwald – Diversen
Friedrich Wilhelm Ostwald – Diversen
Friedrich Wilhelm Ostwald & De Stijl
Gerrit Rietveld – Ontwerpschets DC 7C – 39x50cm Dekverf, waterverf, potood en pen op karton met textielstalen voor de vloer en stoelbekleding, 1958
Gerrit Rietveld – Interieur voor Douglas DC7, (Dakota) DC8 en Lockheed Electra voor de KLM – Potlood en Gouache op papier in envelop beschreven met inkt, 6 knipsels, 1957-1958
Gerrit Rietveld – Ontwerpmaquette van het vliegtuiginterieur van de Fokker F27 Friendship – 10x16x10cm Mixed media, onbekend jaartal
Gerriet Rietveld – reconstructie ontwerp Lockheed Electra, 1957, gerealiseerd in 2017 door Erwin Kwant
Poul Gernes – 122x122cm, 15 emailleverf op masoniet, 1965
Joseph Kosuth – Art as Idea as Idea (First Investigation) – 100x100cm Foto op aluminium, 1968
Ad Reinhardt – Abstract Painting – 43x42cm Olieverf op doek, 1960
Richard Paul Lohse – Modular, Seriell – 70x70cm, 9 zeefdrukken, 1977
Barnett Newmann – Who’s Afraid of Red Yellow and Blue III – 245x543cm Olieverf op doek (restauratie in 1986 met alkydverf), 1967
Barnett Newmann – Who’s Afraid of Red Yellow and Blue III – 245x543cm Olieverf op doek (restauratie in 1986 met alkydverf), 1967 (detail)
Jasper Johns – Untitled – 183x478cm Verf op doek en assemblage, 1964
Josef Albers – Formulation, Articulation 1972 – 38x51cm, 40 kleurenzeefdrukken op papier, 1972
Yves Klein – Venus Bleue -90x70x7cm, IKB Pigment op brons en bladgoud op paneel, onbekend jaartal
Piero Manzoni – Achrome – 130x97cm Posteleinaarde op linnen op jute, 1958
Steven Aalders – Phi Painting (Yellow Blue) – 100x162cm Olieverf op linnen, 2015
Steven Aalders – Phi Painting (Red Yellow) – 100x162cm Olieverf op linnen
Steven Aalders – Phi Painting (Black Gray White) – 100x63cm Olieverf op linnen, 2015
Steven Aalders – Phi Painting (Blue Red) – 100x162cm Olieverf op linnen, 2015
Steven Aalders – diverse schetsen
Roy Villevoye – Tjampoer (5 Asmat men holding the 3 primary colours, the 3 Asmat colours and 2 colour prints one with an Asmats girl’s back, one with Dutch girl’s back) – 123x195cm Cprint op aluminium, 1994
Roy Villevoye – December 31, 1999 (1998) #2 – 125x190cm C-print, 1999
Katja Mater – The Wheels – 33 Kleurencirkels gefotografeerd op 80 zwart wit 35mm dia’s, 2008
Olafur Eliasson – Ephermeral Afterimage Star – Lichtinstallatie, 2008
Jeroen de Rijke & Willem de Rooij – Orange – 81 dia’s, 2006
Fransje Killaars – Colours First – Installatie, 2017
Jan van der Ploeg – Untitled 2017 Wall Painting No, 442 – Wandschildering 2017
De tentoonstelling is nog tot en met 3 september te bezoeken bij Kunsthal KAdE te Amersfoort.
Gerelateerd
Laat een reactie achter;