100 jaar geleden brak de Eerste Wereldoorlog uit, daarmee vluchtten een hoop Belgen richting het neutrale Nederland waaronder velen naar Amersfoort en dat leek KAdE voldoende reden om een Belgisch overzicht te maken van die 100 jaar. Maar, hoe ga je dat vervolgens doen?
Tom Barman (1972), bekend als de frontman van dEUS en als filmregiseur, werd gevraagd. Nu kun je je afvragen iemand van een rockband kan weten van hedendaagse kunst. Maar wie wat bekender is met de muziek weet dat Borremans ooit de artwork verzorgde van een van zijn platen. Daarbij staat hij bekend als een eclectische perfectionist. Dus zowel outsider als insider in de Belgische kunst.
Kunsthal KAdE is niet de meest eenvoudige locatie, er is een grootse hal en dan vele compacte ruimten, dat alles zonder daglicht. Dan met een thema als 100 jaar kunst uit België wordt dat al snel een eclectische onsamenhangende bedoeling. Het moet gezegd worden, Barman heeft duidelijk goed zijn best gedaan. Echte samenhang ontbreekt, rommelig wordt het nergens.
Natuurlijk hangt er werk van grote jongens uit de afgelopen 100 jaar, Broodthears tot de Keyser, Tuymans tot Brusselmans. Maar voor wie redelijk bekend is met de moderne en hedendaagse kunst zijn dat niet de redenen waarom deze tentoonstelling zo interessant is. Het zijn doorgaans niet de meest shockerende werken die van deze kunstenaars te zien zijn, een vroege Tuymans is een uitzondering.
Wat deze tentoonstelling zo de moeite waard maakt om toch nog even te bezoeken is dat het een overzicht geeft van wat er zoal door de jaren heen gedaan is in België, ook door kunstenaars die minder bekend zijn, in enkele gevallen mij zelfs totaal onbekend.
Barman heeft duidelijk niet met zijn oren gekeken, maar ook met zijn ogen naar interessante kunst. Het is en blijft een geïnformeerde eclectische subjectieve keuze, maar ik kan me haast niet indenken hoe het anders dan dit zou moeten.
Oftewel, probeer nog even tussen de feestdagen door te gaan kijken.

Leon Spilliaert – De Blauwe Teil – Oost-Indische inkt, gewassen, aquarel en kleurpotlood op papier 1907

Viktor Servranckx – Opus 13 (Koele weiden achter hete bakstenen gevels in de zomerzon) – Olieverf op doek 1924

Xavier Mary – TNL – Geextudeerde aluminium profielen, reflector in gemetaliseerde aluminium buis en TL-buizen 2013
Deze tentoonstelling is nog te bezoeken tot en met 4 januari bij Kunsthal KAdE te Amersfoort.
Laat een reactie achter;