Afgelopen zaterdag was ik in Amsterdam voor een flinke galerieronde. Te beginnen met Jeanine Hofland waar nu Rumiko Hagiwara (1979) tentoonstelt.
Er zijn diverse werken van diverse media te zien; foto’s, een video, tekeningen en wat installatie-achtig werk. Het geheel is goed gebalanceerd in de ruimte opgezet. Geen overdreven aanwezige werken en alles komt prima tot zijn recht. Wat direct opvalt zijn de bordjes. Deze nodigen uit tot kijken, maar ook tot interpretatie.
Zo direct bij binnenkomst een bordje boven een zwart gat. Een buisje dat ergens op uit zou moeten lopen. Ik zie niets.
Hier zie ik ook geen geweer of mes onder de dekens, maar de bordjes geven aan dat dat er onder zou moeten liggen.
Bij het beeldscherm ontbreekt een bordje, een Oosterse vrouw gooit steentjes in het water…
68 of toch 89?
Op de vloer zien we 1 tennisbal…
Het volgende bordje vermeldt dat het er twee zijn. Hier een duidelijk voorbeeld hoe een informatiebordje de betekenis bepaalt maar ook het kijken.
In dit geval wordt het bordje zelfs de oorsprong van het beeld, het werpt een schaduw. Of deze ook daadwerkelijk 5 vierkante meter betreft weet ik niet.
Het minst duidbare werk is deze…
1000 flipboekjes die de ruimte tussen licht en donker weergeven.
Wederom een duidelijk beeld waarbij de titel en de informatie een relatie aangaan met het betreffende beeld.
Het zwarte gat.
Een kartonnen doos, met inhoud. Wederom biedt de titel de meerwaarde van het spel van betekenis.
Een tentoonstelling die dus gaat over de betekenis van beeld door middel van tekst? Doet denken aan Foucaults boekje dit is geen pijp; Daarin is bij Magritte sprake van een misverstand van onderschrift en het daadwerkelijke beeld. Dat is hier ook, maar hier levert het onderschrift een toevoeging op het beeld, of sterker nog, het beeld is nietsverhullend, het onderschrift bepaalt wat we zien.
Is nog te zien tot en met 11 februari bij Jeanine Hofland te Amsterdam.
Wauw, echt mooi werk !Heel poetisch, en een beetje zen.
@Giel, je weet dat ze Japanse is he ;)? Maar inderdaad erg goed werk.
Ik heb een paar jaar terug toen ik in het tweede jaar van de academie zat een workshopweek bij haar gehad, erg veel van geleerd. Was toen al onder de indruk van de elegantie van haar werk.