Ik weet niet of het ooit al gezegd is, maar de schilderwerken van Rob Scholte (1958) zijn elegant. Voor mij was dit de eerste confrontatie met schilderwerk van zijn hand en dat was eigenlijk hetgeen me het meest opvalt. Niet alleen inhoudelijk zijn het ogenschijnlijk eenvoudige constructies van taal en beeld met een knipoog naar zowel kunst als de populaire massamedia ook qua schilderen is het schijnbare eenvoud maar met eigenlijk complexe techniek.
Suikerklontjes gestapeld als een torentje, druppeltjes op wasknijpers, enkele pannen en lepels, de motorkap van een snelle auto, dat is allemaal geen enkel probleem. Zo lijkt het allemaal, want dat zijn geen eenvoudige opgaven om overtuigend en ook schijnbaar moeiteloos te schilderen. Ook al zou de inhoudelijkheid van de beelden te complex zijn op zijn minst valt te zeggen dat het moeiteloos geschilderd lijkt te zijn. Dat is elegantie, schijnbare moeiteloosheid voor dingen die in wezen uiterst complex zijn.
Let op hoe het papier afwisselend grijzig of dan wel geler wordt…
… of hierbij de regendruppels, de druppels op de lijn en de wasknijpers…
Deze witte schaal is misschien wel technisch het meest comlex, een lichte afwijking in de hoe had de illusie van het ruimtelijke object helemaal verpest.
Zelfs op mijn middelbare school wist ik al, het overtuigend schilderen van propjes papier is voor ver gevorderden…
Hierbij is het vooral knap hoe dingen soms niet geschilderd zijn, maar je wel het idee hebt te kijken naar een voorwerp…
Dit is bijvoorbeeld de linker pan…
Een mooie verwijzing naar Duchamp maar eigenlijk is de wijze waarop de klontjes zijn geschilderd nog veel imposanter.
Nog te zien tot en met 4 november bij Jaski Art Gallery te Amsterdam.
Rob Scholte is een grote held van mij. Op de academie heb ik ‘How To Star’ helemaal stuk gekeken. Dat lag de helft van de tijd in mijn atelier op school. Samen met een boek over Eduardo Arroyo…
@Hidde, dankje voor je enthousiaste reactie en ook de tip, ken beide boeken namelijk niet maar zal eens kijken of ik ze ergens kan vinden :).